Show simple item record

dc.contributor.authorLynch, Matthew Patrick James
dc.contributor.authorSanne, Nils
dc.contributor.authorJøsendal, Amalie Henriette Finrud
dc.date.accessioned2024-01-09T13:42:36Z
dc.date.available2024-01-09T13:42:36Z
dc.date.issued2023-12-08
dc.description.abstractBakgrunn: Hvordan gi studentene en realistisk opplevelse av entreprenørskap innenfor høyere utdanning, er et pedagogisk spørsmål som stadig diskuteres i litteraturen. Spillifisering (gamification på engelsk) har blitt foreslått som en mulig løsning som kan understøtte læringsmålene vi ønsker å oppnå innenfor entreprenøriell læring. Det er lite tidligere forskning som har undersøkt hvordan studenter opplever spillifiserte kurs, med hensyn til disse læringsmålene.<p> <p>Metode: Gjennom dybdeintervjuer med et totalt utvalg på 18 studenter har denne studien som mål å gi innsikt i studentenes læringsopplevelser av et spillifisert entreprenørskapskurs hvor studenter arbeider i grupper. Resultater: Studien fremhever tre sentrale temaer i studentenes læringsopplevelse: 1) Spillet øker den emosjonelle eksponeringen, 2) Reduksjon av beslutningsusikkerhet gjennom sosial kalibrering og 3) Spillereglene hemmer nødvendige arbeidsprosesser i gruppene.<p> <p>Konklusjon: Studien viser at spillifisering bidrar til et effektivt læringsdesign for entreprenørskap i tråd med ambisjonene og utviklingen innenfor fagfeltet. Studiet representerer videre et pionerbidrag til kunnskapsbygging om spillifisering innenfor høyere utdanning generelt og for design av entreprenøriell læring spesielt.en_US
dc.identifier.citationLynch, Sanne, Jøsendal. Utfordringer og muligheter ved bruk av spillelementer i den entreprenørielle læringsprosessen. UNIPED. 2023
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2220999
dc.identifier.doi10.18261/uniped.46.4.4
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/32394
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.journalUNIPED
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleUtfordringer og muligheter ved bruk av spillelementer i den entreprenørielle læringsprosessenen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)