Utfordringer og muligheter ved bruk av spillelementer i den entreprenørielle læringsprosessen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/32394Dato
2023-12-08Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Sammendrag
Metode: Gjennom dybdeintervjuer med et totalt utvalg på 18 studenter har denne studien som mål å gi innsikt i studentenes læringsopplevelser av et spillifisert entreprenørskapskurs hvor studenter arbeider i grupper. Resultater: Studien fremhever tre sentrale temaer i studentenes læringsopplevelse: 1) Spillet øker den emosjonelle eksponeringen, 2) Reduksjon av beslutningsusikkerhet gjennom sosial kalibrering og 3) Spillereglene hemmer nødvendige arbeidsprosesser i gruppene.
Konklusjon: Studien viser at spillifisering bidrar til et effektivt læringsdesign for entreprenørskap i tråd med ambisjonene og utviklingen innenfor fagfeltet. Studiet representerer videre et pionerbidrag til kunnskapsbygging om spillifisering innenfor høyere utdanning generelt og for design av entreprenøriell læring spesielt.