dc.contributor.advisor | Eilertsen, Tor Vidar | |
dc.contributor.advisor | Bjørnå, Hilde | |
dc.contributor.author | Amjad, Danish | |
dc.date.accessioned | 2011-04-29T12:50:44Z | |
dc.date.available | 2011-04-29T12:50:44Z | |
dc.date.issued | 2009-11-01 | |
dc.description.abstract | I denne oppgaven har jeg undersøkt i hvilken grad kan introduksjonsordning sies å være
vellykket – om de politiske og pedagogiske målene oppnås. Oppgaven har benyttet seg av
John Goodlads teori om vid læreplansforståelse (curriculum). Materialet er basert på intervju
med seks lærere og seks deltagere knyttet til introduksjonsordning og en kategoribasert
analyse har blitt tatt i bruk for å systematisere det empiriske materialet.
Det er ikke grunnlag for å gi et konkret svar om de politiske og pedagogiske målene oppnås,
siden mitt utvalg av lærere og deltakere ikke er stort nok og det trengs en mer omfattende
studie for å svare på disse store spørsmål. Likevel mener jeg at mine resultater i sammenheng
med tidligere studier kan gi indikasjon på måloppnåelse.
Det viser seg at lærere møter en rekke hindringer i å gjennomføre undervisning i henhold til
læreplanen. I følge lærere finnes det problemer i måten introduksjonsprogrammet er
organisert på. Organiseringen omfatter alt fra gjennomføring av undervisning, gjennomføring
av arbeidspraksis og kontaktpersoners rolle som lærere mener kan forbedres. Problemer i
organiseringen påvirker hvordan undervisningen blir gjennomført på, siden dårlig
organisering kan føre til mindre tid og ikke full utnyttelse av ressurser. Deltakere nevner også
noen problemer, men til tross for det sier de seg fornøyde med deltakelse i
introduksjonsprogrammet.
Det er en fordel at det er krav om obligatorisk deltakelse i introduksjonsprogrammet og at
deltakere også får lønn. Det er mulig å anta at uten det ville ikke mange av de nyankomne
flyktninger delta i et slikt program. Spesielt kvinner ville ikke hatt mulighet til å delta. Alle
nyankomne flyktninger får i hvert fall en start, siden den lange dødtiden nyankomne
flyktninger vanligvis møtte etter bosetting i kommunen før introduksjonsordning ble innført,
er blitt fjernet nå. Ordningen fører til at nyankomne flyktninger er aktive de første årene og får
mulighet til å få et fundament de kan bygge videre på. Det må derimot legges bedre til rette
for at flere får muligheten til å utnytte den sjansen de får. Det må legges til rette for at flere får
bedre utbytte av introduksjonsordning. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/3263 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_2994 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2009 The Author(s) | |
dc.subject.courseID | STV-3905 | en |
dc.subject | Introduksjonsordning | en |
dc.subject | Nyankomne innvandrere | en |
dc.subject | Migrasjonspedagogikk | en |
dc.subject | Integrering | en |
dc.subject | Voksne innvandrere | en |
dc.subject | Undervisning | en |
dc.subject | John Goodlad | en |
dc.subject | Flyktninger | en |
dc.subject | Læreplan 2005 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200 | en |
dc.title | Introduksjonsordning for nyankomne innvandrere | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |