dc.contributor.author | Vedeler, Gørill Warvik | |
dc.contributor.author | Strandbu, Astrid | |
dc.date.accessioned | 2024-01-19T11:15:15Z | |
dc.date.available | 2024-01-19T11:15:15Z | |
dc.date.issued | 2023-12-13 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen utforsker vi erfaringer med skole–hjem-samarbeid i videregående skole. Vi inviterte 113 tidligere videregåendeskoleelever til å delta i dialogkaféer for å belyse skole–hjem-samarbeid som pedagogisk praksis i videregående skole. Resultatene avdekket en ambivalens i opplevelsen av skole–hjem-samarbeid, der elevene uttrykker at de ønsker å være selvstendige samtidig som de har behov for nærværende og støttende foreldre. Fundert i samtalene mellom deltakerne drøfter vi en todelt elevposisjon i trepartssamarbeidet mellom foreldre, lærere og elever; der elevene har både en objekt- og subjektposisjon i samarbeidet. Resultatene viser at foreldre oppleves som viktige støttespillere for de fleste elevene, men også at skole–hjem-samarbeid er en personlig og følelsesladet praksis for mange. De positive følelsene bidrar til å forsterke elevenes motivasjon, skolearbeid og håndtering av utfordringer. Det var likevel de ubehagelige følelsene knyttet til samarbeidet som synes å dominere, og som fører til at skole–hjem-samarbeid oppleves som krevende for mange elever i videregående skole. For å drøfte resultatene har vi anvendt pedagogiskfilosofisk teori om elevenes dannings- og utdanningsprosess og pedagogisk-psykologisk teori om elevenes behov for autonomistøtte. Vi argumenterer for å begrunne skole–hjemsamarbeid i videregående skole som samarbeidende autonomistøtte i elevenes dannings- og utdanningsprosess, og for å styrke elevenes subjektposisjon i dette samarbeidet. | en_US |
dc.identifier.citation | Vedeler gwv, Strandbu A. Skole–hjem-samarbeid i videregående skole: autonomistøtte i elevenes dannings- og utdanningsprosess. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 2023;17(2):31-49 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 2213961 | |
dc.identifier.doi | 10.23865/up.v17.5194 | |
dc.identifier.issn | 2535-7697 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/32641 | |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en_US |
dc.relation.journal | Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.title | Skole–hjem-samarbeid i videregående skole: autonomistøtte i elevenes dannings- og utdanningsprosess | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |