Graphic novels as counter-stories: Jerry Craft’s New Kid as a way to teach critical racial awareness
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/32711Dato
2023-06-28Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Forfatter
Lentz, Eva Christina MakariaSammendrag
Boken har blitt anklaget for å formidle CRT, noe som har ført til en landsdekkende debatt i USA, mens Craft selv hevder at han skrev den uten å ha noen politiske intensjoner. Artikkelen tar denne debatten som utgangspunkt for å først forklare de viktigste prinsippene som ligger til grunn for CRT, og for deretter å se nærmere på hvilke måter New Kid kan leses som counter-story. Analysen viser at New Kid belyser strukturell rasisme mot ‘african americans’ (f.eks. mikroaggresjon, Den Andre og underskuddsorientering) i utdanningssammenhenger. Den viser også konsekvensene av rasisme, særlig for elevenes selvoppfatning. I artikkelen undersøkes ulike muligheter for å undervise New Kid i en europeisk kontekst, med den norske læreplanreform fra 2020 som eksempel. New Kid viser seg som egnet til å diskutere spørsmål om rase i norske skoler.