dc.contributor.author | Lentz, Eva Christina Makaria | |
dc.date.accessioned | 2024-01-24T14:47:25Z | |
dc.date.available | 2024-01-24T14:47:25Z | |
dc.date.issued | 2023-06-28 | |
dc.description.abstract | Artikkelen undersøker Jerry Crafts grafiske roman New Kid (2019) med utgangspunkt i Critical Race Theory (CRT). CRT-forskere hevder at rasisme er et strukturelt fenomen som påvirker alle områder av det offentlige livet, blant annet utdanning. New Kid er basert på autobiografiske erfaringer av å være ‘african american’ på en hovedsakelig hvit eliteskole i USA og kan derfor leses som en ‘counter-story’ (en mothistorie). Historien fortelles fra perspektivet til Jordan Banks, en 12 år gammel svart gutt, som er en ‘new kid’ på det private Riverdale Academy.<p>
<p>Boken har blitt anklaget for å formidle CRT, noe som har ført til en landsdekkende debatt i USA, mens Craft selv hevder at han skrev den uten å ha noen politiske intensjoner. Artikkelen tar denne debatten som utgangspunkt for å først forklare de viktigste prinsippene som ligger til grunn for CRT, og for deretter å se nærmere på hvilke måter New Kid kan leses som counter-story. Analysen viser at New Kid belyser strukturell rasisme mot ‘african americans’ (f.eks. mikroaggresjon, Den Andre og underskuddsorientering) i utdanningssammenhenger. Den viser også konsekvensene av rasisme, særlig for elevenes selvoppfatning. I artikkelen undersøkes ulike muligheter for å undervise New Kid i en europeisk kontekst, med den norske læreplanreform fra 2020 som eksempel. New Kid viser seg som egnet til å diskutere spørsmål om rase i norske skoler. | en_US |
dc.identifier.citation | Lentz. Graphic novels as counter-stories: Jerry Craft’s New Kid as a way to teach critical racial awareness. ELLA – Education, Literature, Language – Utdanning, litteratur, språk. 2023;1(2):1-28 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 2224292 | |
dc.identifier.doi | 10.58215/ella.11 | |
dc.identifier.issn | 2704-0968 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/32711 | |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Østfold | en_US |
dc.relation.journal | ELLA – Education, Literature, Language – Utdanning, litteratur, språk | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.title | Graphic novels as counter-stories: Jerry Craft’s New Kid as a way to teach critical racial awareness | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |