Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLentz, Eva Christina Makaria
dc.date.accessioned2024-01-24T14:47:25Z
dc.date.available2024-01-24T14:47:25Z
dc.date.issued2023-06-28
dc.description.abstractArtikkelen undersøker Jerry Crafts grafiske roman New Kid (2019) med utgangspunkt i Critical Race Theory (CRT). CRT-forskere hevder at rasisme er et strukturelt fenomen som påvirker alle områder av det offentlige livet, blant annet utdanning. New Kid er basert på autobiografiske erfaringer av å være ‘african american’ på en hovedsakelig hvit eliteskole i USA og kan derfor leses som en ‘counter-story’ (en mothistorie). Historien fortelles fra perspektivet til Jordan Banks, en 12 år gammel svart gutt, som er en ‘new kid’ på det private Riverdale Academy.<p> <p>Boken har blitt anklaget for å formidle CRT, noe som har ført til en landsdekkende debatt i USA, mens Craft selv hevder at han skrev den uten å ha noen politiske intensjoner. Artikkelen tar denne debatten som utgangspunkt for å først forklare de viktigste prinsippene som ligger til grunn for CRT, og for deretter å se nærmere på hvilke måter New Kid kan leses som counter-story. Analysen viser at New Kid belyser strukturell rasisme mot ‘african americans’ (f.eks. mikroaggresjon, Den Andre og underskuddsorientering) i utdanningssammenhenger. Den viser også konsekvensene av rasisme, særlig for elevenes selvoppfatning. I artikkelen undersøkes ulike muligheter for å undervise New Kid i en europeisk kontekst, med den norske læreplanreform fra 2020 som eksempel. New Kid viser seg som egnet til å diskutere spørsmål om rase i norske skoler.en_US
dc.identifier.citationLentz. Graphic novels as counter-stories: Jerry Craft’s New Kid as a way to teach critical racial awareness. ELLA – Education, Literature, Language – Utdanning, litteratur, språk. 2023;1(2):1-28en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2224292
dc.identifier.doi10.58215/ella.11
dc.identifier.issn2704-0968
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/32711
dc.language.isoengen_US
dc.publisherHøgskolen i Østfolden_US
dc.relation.journalELLA – Education, Literature, Language – Utdanning, litteratur, språk
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleGraphic novels as counter-stories: Jerry Craft’s New Kid as a way to teach critical racial awarenessen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)