Show simple item record

dc.contributor.authorSollid, Hilde
dc.date.accessioned2024-01-25T09:45:04Z
dc.date.available2024-01-25T09:45:04Z
dc.date.issued2024-01-22
dc.description.abstractGjennom offisiell språkpolitikk har skolen i Norge fått en viktig rolle i prosessen med å revitalisere og ta tilbake samiske språk. Tema i denne artikkelen er samisk språkutdanningspolitikk og skolen som språklæringsarena for barn og unge utenfor forvaltningsområdet for samisk språk som ønsker å lære samisk, men som har liten tilgang til språket i familien eller i lokalsamfunnet. Målet er å gå i dybden på en elevs erfaringer med å velge og velge bort samisk som fag på skolen i disse omstendighetene. Eleven, som jeg kaller Sunniva, hadde nordsamisk som andrespråk i fem år på grunnskolen, og i analysen ser jeg nærmere på hva som gjorde hennes valg om å få opplæring i samisk ønskelig og mulig, og etter hvert også vanskelig. Forskningsspørsmålet er hvilke sosiale og historiske diskurser som sirkulerer i Sunnivas valg om å lære samisk på skolen og seinere velge bort samisk som skolefag. Datainnsamling og analyse av hennes språkutdanningsvalg er gjort innenfor ramma av neksusanalyse, og sentrale teoretiske perspektiv er i tillegg investering og affekt. Analysen viser at til tross for at Sunniva ville investere i å lære samisk på skolen, skaper forhold rundt opplæringa negative opplevelser, og hun velger til slutt å slutte med samiskopplæring. Det er særlig organisatoriske forhold som skaper affektive reaksjoner, og disse forholdene viser i neste omgang hvordan samiskfaget er merka av fornorskingspolitikken.en_US
dc.identifier.citationSollid. “Det er kult å lære samisk” – om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk. Målbryting. 2023:53-73en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2232551
dc.identifier.doi10.7557/17.7239
dc.identifier.issn1500-8576
dc.identifier.issn2535-8308
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/32735
dc.language.isonoben_US
dc.publisherSeptentrio Academic Publishingen_US
dc.relation.journalMålbryting
dc.relation.projectIDNorges forskningsråd: 325039en_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Linguistics: 010en_US
dc.subjectSamisk språk / Sámi languageen_US
dc.subjectUtdanning / Educationen_US
dc.title“Det er kult å lære samisk” – om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikken_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)