dc.contributor.author | Holm, Inger Marie | |
dc.contributor.author | Jacobsen, Ioanna Dallari | |
dc.contributor.author | Larsen, Anette Iren Langås | |
dc.date.accessioned | 2024-01-26T07:59:55Z | |
dc.date.available | 2024-01-26T07:59:55Z | |
dc.date.issued | 2023-12-19 | |
dc.description.abstract | For å sikre helhetlig oppfølging av utsatte barn og unge er samarbeid på tvers av tjenester et uttalt mål i offentlig sektor, og det følger også av lov. En samordnet innsats fordrer informasjonsdeling mellom tjenester, hvilket medfører utfordringer knyttet til blant annet taushetsplikt, samtykke og personvern. I enkeltsaker kan det være krevende å avgjøre hvorvidt en mindreårig er samtykkekompetent. Et vesentlig hensyn er offentlige myndigheters forpliktelser til å hensynta barnets beste. Fokus på rettssikkerhet og trygge prosesser, herunder tilpasset informasjon og informert samtykke der dette aktualiseres, kan være en nøkkel for å gjennomføre tverretatlig samarbeid i tråd med lovens krav. | en_US |
dc.identifier.citation | Holm IMH, Jacobsen I, Larsen AIL. Samtykke fra mindreårige. Implikasjoner rundt barns samtykke til informasjonsdeling i tverretatlig samarbeid.. Tidsskrift for familierett, arverett og barnevernrettslige spørsmål. 2023;21(4):246-260 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 2227724 | |
dc.identifier.doi | 10.18261/fab.21.4.2 | |
dc.identifier.issn | 1503-2965 | |
dc.identifier.issn | 0809-9553 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/32739 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.relation.journal | Tidsskrift for familierett, arverett og barnevernrettslige spørsmål | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | en_US |
dc.title | Samtykke fra mindreårige. Implikasjoner rundt barns samtykke til informasjonsdeling i tverretatlig samarbeid. | en_US |
dc.type.version | acceptedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |