Show simple item record

dc.contributor.authorTveiten, Sidsel
dc.contributor.authorRøkholt, Gro
dc.date.accessioned2024-01-31T12:53:20Z
dc.date.available2024-01-31T12:53:20Z
dc.date.issued2023-03-01
dc.description.abstractStudien undersøker praksisveilederes utfordringer i veiledning av studenter i helse - og sosialfagutdanninger. Studien er en kvalitativ tekstanalyse. Datamaterialet er 72 eksamensbesvarelser fra praksisveiledere som gjennomførte praksisveilederutdanning. Resultatene viser at praksisveilederne har mange utfordringer; intrapersonlige-, interpersonlige- og strukturelle utfordringer. Hovedkategoriene er abstrahert ut fra underkategorier; utilstrekkelig veiledningskompetanse, usikkerhet i veileders rolle og funksjon, selvavgrensning, prosessledelse, gruppedynamikk, ulike veiledningsmetoder, særlige utfordringer, vurdering, samarbeid, rammer og system for praksisveiledning. I lys av resultatene diskuteres mulige didaktiske endringer i utdanningen.en_US
dc.identifier.citationTveiten S, Røkholt G. Å være veileder i "praksisvinden"-utfordringer og didaktiske implikasjoner for praksisveilederutdanningen. NORDVEI: Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk. 2023;8(e3498)en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2238109
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.15845/ntvp.v8i1.3498
dc.identifier.issn2535-3047
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/32790
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.relation.journalNORDVEI: Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk
dc.relation.urihttps://boap.uib.no/index.php/nordvei/article/view/3498/3609
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleÅ være veileder i "praksisvinden"-utfordringer og didaktiske implikasjoner for praksisveilederutdanningenen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)