Transspråking i en samisk barnehageavdeling
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/32883Dato
2024-01-29Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Forfatter
Kleemann, Carola BabetteSammendrag
Kystområdene i Finnmark har en lang samisk historie, der fornorskningsprosessene har ført til språkskifte i
mange familier og til norsk som dominerende språk. Vitalisering av sjøsamisk og flyttsamisk identitet og språk
vises blant annet i samisk institusjonsbygging. Denne artikkelen handler om praksiser samiske barnehagelærere bruker for å styrke samisk språk og kultur i en vitaliseringskontekst. I forskningsprosjektet «Styrking
av samisk språk og kultur» ble GoPro-teknologi brukt for å observere rutiner som samlingsstund og måltid.
Utfordringer for de ansatte var å øke barnas bruk av nordsamisk, i tillegg til å utvikle og gjøre eksplisitt pedagogiske praksiser som er basert på samisk kultur og tradisjon for barneoppdragelse. Pedagogisk transspråking (García & Wei, 2014) beskriver de ansattes praksiser tospråklige praksis, som bærekraftig transspråking
i minoritetsspråksituasjoner (Cenoz & Gorter, 2017), med særlig vekt på revitalisering og urfolks behov (Seals
& Olsen-Reeder, 2020) og samisk pedagogikk (Päiviö et al., 2023).
Forlag
Cappelen Damm AkademiskSitering
Kleemann CB. Transspråking i en samisk barnehageavdeling. Nordisk barnehageforskning. 2024;21(1):47-67Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)