Dikt uten bandasjer. Fire haikuer fra Tomas Tranströmers Den stora gåtan
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/32908Dato
2023-12-22Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Forfatter
Auklend, MortenSammendrag
I artikkelen diskuteres vanskeligheten i og viktigheten av å kunne lese korte litterære tekster, i dette tilfellet fire haikudikt fra den siste diktsamlingen Tomas Tranströmer utga, Den stora gåtan (2004). Vanskeligheten tvinger – og lærer – undervisere og studenter å lese tekster med tilsynelatende lav informasjonsgrad, mens viktigheten består i at dette korte formatet kan lære oss å stille spørsmål til litterære tekster, til å lese, lese på nytt, fortolke og refortolke – kort sagt om å utvikle det litteraturdidaktikeren Sheridan D. Blau kaller «performative literacy» og som jeg kaller «interpretativ stamina»: Å lese handler om å utarbeide en spørrende nysgjerrighet til litteraturens ord.
Beskrivelse
Forlag
Det kongelige bibliotekSitering
Auklend MA. Dikt uten bandasjer. Fire haikuer fra Tomas Tranströmers Den stora gåtan . Tidsskrift for æstetik og pædagogik. 2023;1(1):1-19Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)