dc.contributor.author | Auklend, Morten | |
dc.date.accessioned | 2024-02-12T12:21:00Z | |
dc.date.available | 2024-02-12T12:21:00Z | |
dc.date.issued | 2023-12-22 | |
dc.description.abstract | I artikkelen diskuteres vanskeligheten i og viktigheten av å kunne lese korte litterære tekster, i dette tilfellet fire haikudikt fra den siste diktsamlingen Tomas Tranströmer utga, Den stora gåtan (2004). Vanskeligheten tvinger – og lærer – undervisere og studenter å lese tekster med tilsynelatende lav informasjonsgrad, mens viktigheten består i at dette korte formatet kan lære oss å stille spørsmål til litterære tekster, til å lese, lese på nytt, fortolke og refortolke – kort sagt om å utvikle det litteraturdidaktikeren Sheridan D. Blau kaller «performative literacy» og som jeg kaller «interpretativ stamina»: Å lese handler om å utarbeide en spørrende nysgjerrighet til litteraturens ord. | en_US |
dc.description | Source at <a href=https://tidsskrift.dk/taep/article/view/142769>https://tidsskrift.dk/taep/article/view/142769</a>. | en_US |
dc.identifier.citation | Auklend MA. Dikt uten bandasjer. Fire haikuer fra Tomas Tranströmers Den stora gåtan . Tidsskrift for æstetik og pædagogik. 2023;1(1):1-19 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 2217829 | |
dc.identifier.issn | 2794-4395 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/32908 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Det kongelige bibliotek | en_US |
dc.relation.journal | Tidsskrift for æstetik og pædagogik | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) | en_US |
dc.title | Dikt uten bandasjer. Fire haikuer fra Tomas Tranströmers Den stora gåtan | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |