dc.contributor.advisor | Dardanou, Maria | |
dc.contributor.author | Reitan, Elisabet | |
dc.date.accessioned | 2024-06-04T05:38:04Z | |
dc.date.available | 2024-06-04T05:38:04Z | |
dc.date.issued | 2023-06-01 | en |
dc.description.abstract | I denne studien har jeg fordypet meg i fenomenet mobbing i barnehagen, og forsøkt å besvare problemstillingen «Hvilken forståelse av begrepene krenkelse og mobbing har pedagogiske ledere og styrere i barnehagen?». Bakgrunnen for valget av problemstillingen var innføringen av kapittel 8 i barnehageloven, som poengterte en nulltoleranse for krenkelser som mobbing, utestenging, vold, diskriminering og trakassering. Formålet med oppgaven var å først undersøke hvilken begrepsforståelse informantene hadde av begrepene krenkelse og mobbing i barnehagen, før jeg videre så på hva som påvirket personalets begrepsforståelse og hvordan begrepsforståelsen påvirket praktiseringen av kapittel 8.
Dette er en kvalitativ studie der jeg har valgt en fenomenologisk hermeneutisk vitenskapsteoretisk tilnærming. I datainnsamlingsprosessen har jeg gjennomført semistrukturerte forskningsintervju med to styrere og to pedagogiske ledere fra to ulike barnehager, en kommunal og en privat. Jeg har benyttet refleksiv tematisk analyse som metode for å analysere datamaterialet fra de gjennomførte intervjuene.
I denne studien tyder funnene på at det er varierende begrepsforståelse av hva en krenkelse og mobbing er. Det påvirker dermed hvordan kapittel 8 tolkes og praktiseres. Dette medfører igjen ulik praktisering når det gjelder håndtering av krenkelser som mobbing i barnehagen.
Det kommer også frem at informantene er usikre når de skal gi en definisjon på hva krenkelser og mobbing er, og hvordan man skiller disse begrepene fra hverandre. Dette kan tyde på at det er behov for en klarering fra regjeringen om hva som menes med de ulike begrepene i kapittel 8. Samt en oppfordring til en tilnærmet felles forståelse for når aktivitetsplikten og tiltaksplanen skal utføres. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/33693 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901 | |
dc.subject | PED-3901 | en_US |
dc.title | Mobbing og krenkelser i barnehagen sett i lys av kapittel 8 i barnehageloven | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |