Kvinnelige leger i topplederstillinger: En kvalitativ studie av veien frem til en topplederstilling
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/33737Date
2021-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Løkken, CecilieAbstract
Innledning: Det er utradisjonelt å studere medisin hvis man egentlig ønsker å jobbe som leder. Temaet ledelse er ikke en stor del av undervisningen på profesjonsstudiet i medisin. Likevel har vi flere ledere i helsevesenet med legebakgrunn. Denne studien har som formål å utforske hvordan kvinnelige leger opplever sin vei frem til en topplederstilling i offentlig helsevesen i Norge.
Metode: Dette er en kvalitativ studie. Materialitet ble innhentet ved bruk av semistrukturert intervju (dybdeintervju). Lydfilene ble transkribert og tekstmaterialet analysert med fortolkende fenomenologisk analyse (Interpretative Phenomenological Analysis (IPA)). Utvalget består av fem kvinnelige toppledere som er utdannet leger, og som var ansatt som toppledere i offentlig helsevesen i Norge da intervjuene ble gjennomført.
Resultater: Veien frem mot en topplederstilling begynner med forskjellige lederstillinger i klinikken, som fungerte som et springbrett til videre lederstillinger på høyere nivå. Veien frem til topplederstillingen var preget av tilfeldigheter og anmodninger fra andre. Kunnskap og innsikt om ledelse ble sett på som motiverende faktorer. Kjønn opplevdes ikke som en betydningsfull faktor.
Konklusjon: Det kom frem av denne studien at flertallet av deltakerne sin karrierevei innebar en trappetrinnsprosess, hvor de startet som ledere i klinikken og klatret videre oppover fra der. Ingen av deltakerne i dette materialet anga at de fra tidlig alder av eller tidlig i karrieren hadde et ønske om å bli toppledere. Tilfeldigheter og anmodninger fra andre ble trukket frem som avgjørende faktorer på veien frem mot en topplederstilling. Kjønn opplevdes ikke som en betydningsfull faktor. Kunnskap og innsikt om ledelse, støttende kollegaer og følelsen av å jobbe for noe større enn seg selv ble også belyst som motiverende faktorer.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2021 The Author(s)
The following license file are associated with this item: