Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAbels, Monika
dc.contributor.authorGustavsson, Helenah
dc.date.accessioned2024-06-17T08:30:55Z
dc.date.available2024-06-17T08:30:55Z
dc.date.issued2024-05-02
dc.description.abstractThis study aimed to assess nature connectedness in preschool children. Spending time in nature is associated with multiple health benefits, in terms of cognitive, social, and emotional well-being. Individuals who are highly connected to nature tend to spend more time in nature. The objectives of this study were threefold: to examine if children in nature preschools differ in their nature connectedness compared to traditional preschoolers, whether parent nature connectedness is positively related to child nature connectedness, and if time spent outside in children’s free time is associated with their nature connectedness. A sample of 42 preschool children, 16 children in nature preschools, and 26 in traditional preschools, responded to questions about their connection to nature. A sample of 19 parents responded to similar questions about their nature connectedness. No differences were found between nature and traditional preschoolers in terms of their nature connectedness. We found no association between parental and child nature connectedness across both institution types. However, we identified a strong, negative relationship in nature connectedness between parents and children affiliated with nature preschools. No associations were found between time spent outside in children’s free time and their nature connectedness. Future research needs to further examine how children’s relationship with nature is established and promoted, using mixed-methods research.en_US
dc.description.abstractDenne studien hadde som mål å vurdere naturtilknytning hos førskolebarn. Naturtilknytning er forbundet med flere helsegevinster, når det gjelder kognitivt, sosialt og emosjonelt velvære. Individer som er sterkt knyttet til naturen har en tendens til å tilbringe mer tid i naturen. Målene med denne studien var tredelt: å undersøke om barn i naturbarnehager er forskjellig i deres naturtilknytning sammenlignet med tradisjonelle førskolebarn, om foreldres naturtilknytning er positivt relatert til barns naturtilknytning, og om tid tilbrakt ute i barnas fritid er assosiert med deres naturtilknytning. Et utvalg på 42 førskolebarn, 16 barn i naturbarnehager, og 26 i tradisjonelle førskoler, svarte på spørsmål om deres tilknytning til naturen. Et utvalg av 19 foreldre svarte på lignende spørsmål om deres naturtilknytning. Det ble ikke funnet forskjeller mellom natur og tradisjonelle førskolebarn når det gjelder deres naturtilknytning. Vi fant ingen sammenheng mellom tilknytning mellom foreldre og barn på tvers av begge institusjonstyper. Imidlertid identifiserte vi et sterkt, negativt forhold i naturtilknytning mellom foreldre og barn tilknyttet naturbarnehager. Det ble ikke funnet sammenhenger mellom tid tilbrakt ute i barnas fritid og deres naturtilknytning. Fremtidig forskning må videre undersøke hvordan barns forhold til naturen etableres og fremmes, ved hjelp av en kombinasjon av kvantitativa og kvalitativa forskningsmetoder.
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/33823
dc.language.isoengen_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPSY-3900
dc.subjectnature connectednessen_US
dc.subjectpreschool childrenen_US
dc.subjectintergenerational transmissionen_US
dc.subjecttime spent in natureen_US
dc.titleNature Connectedness in Preschool Childrenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)