dc.contributor.advisor | Dyb, Kari | |
dc.contributor.author | Nyhagen, Aleksander Heier | |
dc.date.accessioned | 2024-06-19T08:01:00Z | |
dc.date.available | 2024-06-19T08:01:00Z | |
dc.date.issued | 2024-05-14 | |
dc.description.abstract | Denne masteravhandlingen undersøker hvordan lærere opplever å gjennomføre skeiv undervisning i klasserommet. Oppgaven ser på læreres erfaringer og tanker om skeiv undervisning, hvordan responsen fra elevene har vært når lærerne har hatt undervisningstimer om temaet, og hvordan lærerne forklarer kommentarene og holdningene som kommer fra elevene gjennom deres opplevelser.
Ved å forstå hvordan politiske føringer som skolene og lærerne skal følge gjennom Læreplanen- LK20, og dens forståelse av kjønnet og å skape rom for mangfoldet, har jeg gjennomgått en analyse av denne. Gjennom forståelsen av den kan det ses i lys av hvordan Judith Butler forstår kjønn og hvorfor Åse Røthings teorier som ubehagets- og normkritisk pedagogikk er viktig i skolen for skeiv undervisning. I læreplanen har jeg hatt særlig fokus på den overordnede delen, samt læreplanen og kompetansemålene for fagene norsk, engelsk, naturfag, KRLE og samfunnsfag. Her har jeg funnet ut at læreplanene åpner for mangfold, tilhørighet og at alle skal inkluderes og aksepteres i skolen. Det som òg kommer frem er at enkelte kompetansemål og læringsmål inkluderer skeiv seksualitet, kjønn og identitet, direkte, mens andre legger mer opp til den enkelte lærerens tolkning og ønske av inkludering i undervisning.
Gjennom åtte kvalitative intervjuer har jeg sett på hvordan lærerne opplever å ha denne tematikken. De aller fleste har ingen problemer med å ha skeiv undervisning, og hvor flere av dem legger frem viktigheten med å sørge for inkludering og åpenhet rundt alle individer, og utfordre eksisterende negative holdninger om andre på grunn av deres legning og kjønn. Det som òg kommer frem er at flere av lærerne har et ønske om kompetanseutvikling gjennom kurs, eller gode verktøy for å håndtere tematikken enda bedre. Dette er noe Regjeringen har tatt i betraktning gjennom deres handlingsplan som skal øke livskvaliteten til skeive gjennom tiltak som blant annet kompetanseheving for lærere og bedre undervisningsverktøy. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/33852 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | SOS-3981 | |
dc.subject | Skeiv undervisning | en_US |
dc.subject | Læreres opplevelser | en_US |
dc.subject | Kompetanseutvikling | en_US |
dc.title | Skeiv undervisning i skolen: En kvalitativ studie av læreres opplevelser med skeiv undervisning | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |