Flerspråklighet i overgangen fra internasjonal grunnskole til norsk videregående skole: En kvalitativ undersøkelse av læreres oppfatning og håndtering av flerspråklighet i overganger i utdanningssystemet
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/33936Dato
2024-05-15Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Førlie, Sofie AlstadSammendrag
Den overordnede problemstillingen for denne avhandlingen er: Læreroppfatninger av flerspråklighet og overgangen fra internasjonal skole til videregående skole. Jeg skal i denne oppgaven undersøke hvordan lærere definerer, forstår og jobber med flerspråklighet, og undersøke hvordan de jobber med overgangen fra internasjonal skole til norsk videregående skole.
Empirien i studien baserer seg på to kvalitative fokusgruppeintervju med lærere fra en internasjonal grunnskole og ved en norsk videregående skole. Funnene i analysen viser at lærere ved de to ulike skolene forstår og jobber med flerspråklighet og flerspråklighet som ressurs på ulike måter. Lærerne ved den internasjonale skolen jobber i stor grad med flerspråklighet som ressurs ved at de veksler mellom å bruke norsk og engelsk i undervisningen. Ved den videregående skolen virker det som om lærerne i større grad konsentrerer seg om elevers språkkompetanse i norsk heller enn deres samlede språkkompetanse. Dette påvirker måten de jobber med flerspråklighet som ressurs på. Studien gir innsikt i en overgang i utdanningssystemet det i liten grad tidligere har blitt forsket på. Lærere fra både den internasjonale skolen og den norske videregående skolen erfarer at elevenes ferdigheter i norsk er en avgjørende faktor for hvordan elevene opplever begynnelsen på sin videregående utdanning.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: