dc.contributor.advisor | Eilertsen, Tor Vidar | |
dc.contributor.author | Bakkevold, Cecilie | |
dc.date.accessioned | 2011-06-15T10:45:10Z | |
dc.date.available | 2011-06-15T10:45:10Z | |
dc.date.issued | 2011-05-15 | |
dc.description.abstract | Denne masteravhandlingen presenterer en leksehjelpsorganisering ved en prosjektskole. Leksehjelp ble fra høsten 2010 lansert som en nasjonal satsning, hvor alle landets skoler ble pålagt å tilby leksehjelp til alle elever i 1.-4. klasse i grunnskolen. Viljen til å ”viske ut” sosiale ulikheter, styrke opplæringstilbudet, målsettingen om tilpasset opplæring og internasjonale undersøkelser(TIMSS, PIRLS og PISA), etc., er noen av begrunnelsene for igangsettingen av forsøkene med leksehjelp.
Problemstillingen for oppgaven er: Leksehjelp – Vei eller blindvei? En casestudie. For å forstå bakgrunnen for lovendringen som medførte dagens leksehjelpsordning, starter oppgaven med et tilbakeblikk i skolehistorien. Teoridelen består i tillegg av et forskningskapittel som inneholder både forskningslitteratur og evalueringsforskning knyttet til fenomenet lekser. Videre i avhandlingen blir en leksehjelpsmodell presentert. Beskrivelsene og analysen er hentet fra en grunnskole i kommunal sektor. Evalueringen er basert på kvalitative samfunnsvitenskapelige metoder hvor datamaterialet er innhentet ved bruk av kvalitative intervju, både individuelt og i fokusgrupper og deltagende observasjon på en gruppe fjerdeklassinger. Avslutningsvis i avhandlingen vil de viktigste funnene fra analysen bli drøftet med støtte i aktuell teori. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/3404 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_3126 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2011 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3900 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en |
dc.title | Leksehjelp - vei eller blindvei? : en casestudie | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |