Opplevelsesprodukter. En undersøkelse av hvorvidt opplevelsesprodukter blir bruk av nærområdet
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/34091Date
2022-11-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Næsgård, ElisabethAbstract
I mars 2020 ble hele Norge snudd på hodet da koronapandemien slo ut og det ble satt i gang en rekke tiltak og nedstenging av landet. Dette førte til at reiselivsnæringen, nesten over natten, ble lagt øde. Alle kultur- og idrettsarrangement ble avlyst, 2 ukers karantene ved innreise til landet, barer, utesteder, og restauranter ble stengt. Titusener av reiser ble avlyst og hotellrom ble brukt til karantenerom. Det var nå veldig mange reiselivsnæringen som stod uten gjester og helt uten inntekt. Antall permitterte medarbeidere var plutselig mye høyere enn antallet som var på jobb. Spol 2 år frem i tid og til rett før koronapandemien ikke lengre blir ansett som en allmenn smittefarlig sykdom, så begynner prisene i butikkene å stige. Konsumprisindeksen stiger og i løpet av 12 måneder har det steget med rundt 7%, fra november 2021 til november 2022. Det brytes ut til krig i Ukraina som skaper en uro i Europa og som har påvirket prisene på gass og kull, som igjen har ført til historiske høye strømpriser i Norge. Dette er de makroøkonomiske utfordringene vi står ovenfor nå, samtidig som reiselivsnæringen så vidt har fått stablet seg på beina etter pandemien. Formålet for denne oppgaven er, på bakgrunn av dette, å se på hvorvidt det finnes et annet marked reiselivsnæringen burde og kan fokusere på fremover. Den makroøkonomiske situasjonen vi er i tilsier jo at det kan komme økonomiske utfordringer fremover som igjen tilsier at vi burde holde på pengene våre. Derfor ønsker jeg å se på hvilke muligheter som kan finnes i nærområdet til reiselivsaktører og hvorvidt det kan være et marked der. Jeg har gjennomført en kvalitativ undersøkelse for å se på hva som motiverer informantene til bruk av opplevelsesprodukter i nærområdet deres.
Til en annen anledning, eller et annet masterløp, har jeg som mål å kunne se på det samme temaet, men fra reiselivsaktører sitt ståsted. Hva er deres motiver for å se på nærområdet som et marked.
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayUiT Norges arktiske universitet
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item: