dc.contributor.author | Postholm, May Britt | |
dc.contributor.author | Jakhelln, Rachel Elise | |
dc.date.accessioned | 2024-08-21T11:58:44Z | |
dc.date.available | 2024-08-21T11:58:44Z | |
dc.date.issued | 2024-03-11 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen retter oppmerksomheten mot lærerstudentenes arbeid med FoU-oppgaven i sitt 3. studieår. Artikkelen tar utgangspunkt i en studie hvor kulturhistorisk aktivitetsteori (KHAT) var det teoretiske rammeverket, og hvor endringsverkstedet (change laboratory) var en sentral møteplass for lærerstudenter, lærerutdannere og praksislærere. Artikkelen svarer på følgende problemstilling: Hvordan erfarer studenter trepartssamarbeid i oppstarten av arbeidet med FoU-oppgaven? Det er oppstarten av arbeidet med FoU-oppgaven som er i fokus, og hvordan denne kan danne fundamentet for videre utvikling. Studien ble gjennomført som en kvalitativ kasusstudie, og dialoger fra de tre første endringsverkstedene i arbeidet, samt intervjuer relatert til disse endringsverkstedene, utgjør datamateriale for studien. Datamaterialet ble analysert ved hjelp av åpen koding slik den er beskrevet i den konstant komparative analysemetoden. Hovedkategoriene som ble utviklet i denne analyseprosessen var: «Erfaringer med tidligere praksisrettede oppgaver», «Felles planlegging for relevans i skole og i universitet» og «Studentenes rolle og erfarte utbytte». Studentene erfarte det som meningsfullt og motiverende å fokusere på områder som skolen hadde behov for å utvikle. Studentene har også erfart samarbeidet med praksislærere og lærerutdannere om FoU-oppgaven som meningsfullt og nyttig for dem som fremtidige lærere. | en_US |
dc.identifier.citation | Postholm MB, Jakhelln rej. Lærerstudentenes erfaringer med trepartssamarbeid i oppstarten av arbeidet med FoU-oppgaven. Acta Didactica Norden (ADNO). 2024;18(1):1-18 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 2254234 | |
dc.identifier.doi | 10.5617/adno.10527 | |
dc.identifier.issn | 2535-8219 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/34320 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetet i Oslo | en_US |
dc.relation.journal | Acta Didactica Norden (ADNO) | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.title.alternative | The student teachers’ experiences of tripartite collaboration in the start-up phase of the R&D assignment | en_US |
dc.title | Lærerstudentenes erfaringer med trepartssamarbeid i oppstarten av arbeidet med FoU-oppgaven | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |