Williams syndrom og inkludering i skolen. Atferdsprofiler til Williams syndrom og inkluderingens dimensjoner.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/34571Dato
2023-10-31Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Løvheim, Mona MølmannSammendrag
Sammendrag
Formålet med denne studien har vært å se om det er mulig å se på atferdsprofiler hos elever med Williams syndrom og knytte disse opp mot teori om inkludering. Inkludering er et viktig verdigrunnlag i Overordnet del fra Kunnskapsløftet for grunnskolen (2017), og mangfold skal anerkjennes som en ressurs. Problemstillingen blir da som følgende:
«Hvordan kan atferdsprofiler hos elever med Williams syndrom ivareta skolens arbeid med inkludering?»
Williams syndrom er en sjelden diagnose. Personer med Williams syndrom kan ha styrker innenfor muntlig språk og empati, mens de innenfor angst og oppmerksomhetsproblemer kan ha en svakhet. Tilleggsdiagnoser som angst, autismespektervansker og ADHD kan forekomme.
Dynamisk samspill mellom den fysiske og organisatoriske, den sosial og den faglig-akademiske dimensjonen er viktig for elevene og helhetlig opplevelse av skolehverdagen. Elevenes opplevelse av å være inkludert eller ekskludert kan variere mellom de ulike dimensjonene.
Problemstillingen blir belyst gjennom en kvantitativ metode og en positivistisk tilnærming. 25 informanter har deltatt i studien.
Atferdsprofilene er hentet ut fra spørreskjemaene, og diskuteres opp mot de inkluderende dimensjonene. Elevene med Williams syndroms atferdsprofiler viser et behov for ulike typer tilrettelegginger i skolen, og de inkluderende dimensjonene kan være til hjelp i den videre planleggingen.
Kunnskap om atferdsprofiler kan være til hjelp for inkludering ut fra de inkluderende dimensjonene for å få en best mulig tilrettelegging.
Nøkkelord: Williams syndrom, inkludering, atferdsprofiler, kvantitativ metode, den fysiske og organisatoriske dimensjonen, den sosiale dimensjonen og den faglig-akademiske dimensjonen.
Abstract
The purpose of this study has been to see if it is possible to look at behavioral profiles in pupils with Williams syndrome and link these to the theory of inclusion. Inclusion is an important value base in the overall part of Kunnskapsløftet for grunnskolen (2017), and diversity must be recognized as a resource. The main aim then become as follows:
How can the behavioral profiles of students with Williams syndrome maintain the school’s work with inclusion?
Williams syndrome is a rare disorder. Individuals with Williams syndrome demonstrate relative strengths in verbal language and empathy, and considerable weakness in anxiety and attention problems. Additional diagnoses such as anxiety, autism spectrum disorders and ADHD may occur.
Dynamic interaction between the physical and organizational, the social and the academic dimensions is important for the overall and holistic experience of everyday school life. The students’ experience of being included or excluded can vary between different dimensions.
The thesis is answered through a quantitative method and a positivism approach. 25 informants participated in the study. The behavioral profiles were extracted from the questionnaires, and discussed towards the inclusive dimensions.
The pupils with Williams syndrome behavior profiles indicate a need for different types of adaption i school, and the inclusive dimensions can be of help in the further planning.
Knowledge of behavioral profiles can be helpful for inclusion based on the inclusive dimensions in order to get the best possible accomodation.
Keywords: Williams syndrome, inclusion, behavioral profiles, quatitative method, the physical and organizational dimension, the social dimension and the academic dimension.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: