Samarbeid mellom allmenn- og spesialpedagog En forsterket spesialundervisning på ungdomsskolen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/34576Dato
2024-05-08Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Gondal, Hamza ArshadSammendrag
Masterprosjektet tar for seg en undersøkelse av begrepene samarbeid og inkludering i ungdomsskolen. Begrepene blir stadig nevnt i politiske sammenhenger, som den overordnede del av læreplanverket og kunnskapsdepartements dokumenter. Det er uklart hvordan samarbeid kan bidra til å skape en inkluderende opplæring og hvilke ansvar de ulike aktørene ved skolen har for at dette skal lykkes i praksis. Masterprosjektet formål er derfor å undersøke hvordan samarbeidet mellom ansatte med ulike profesjoner kan skape en inkluderende opplæring for ungdomsskoleelever som har rett til spesialundervisning.
Det teoretiske rammeverket var en presentasjon av sentrale begreper som jeg trakk inn under diskusjonsdelen for å vise en bredere forståelse ved diskusjonen av mine empiriske funn. Jeg valgte å gjennomføre studien forankret i en kvalitativ forskningsmetode. Det ble utført tre individuelle semistrukturerte forskningsintervju av informantene. En rektor, en spesialpedagog og en allmennpedagog.
Konklusjonen av studien er at informantene har et tverrfaglig samarbeid som er effektivt, nyttig og en verdifull ressurs for elever som har rett til spesialundervisning. Det vises gjennom et kollektivt lagarbeid mellom informantene. De anser hverandres bidrag som en berikelse for samarbeidet. Ved å dele kompetanse og støtte seg på hverandre i sitt arbeid med enkeltelever, fremmer de et inkluderende helhetlig perspektiv i ungdomsskolen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: