Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNergård Nilssen, Trude
dc.contributor.advisorMelby-Lervåg, Monica
dc.contributor.authorRichardsen, Anja Sofie
dc.date.accessioned2024-09-10T04:05:46Z
dc.date.available2024-09-10T04:05:46Z
dc.date.issued2024-05-08en
dc.description.abstractGjensidighetsteorien er en av flere teorier som prøver å forklare kognitiv utvikling. Den foreslår at ulike kognitive ferdigheter, som eksempelvis vokabular og nonverbal resonnering, gjensidig påvirker hverandres utvikling. Tidligere studier, noen med et tydelig spesialpedagogisk fokus, peker i ulike retninger om hvorvidt de støtter gjensidighetsteorien. Det er ikke tidligere gjort studier som undersøker teorien i et norsk utvalg. I denne masteroppgaven blir gjensidighetsteorien testet i et utvalg totalt bestående av 215 norske barn. Data fra da barna var 4 og 6 år brukes for å undersøke hvorvidt det er gjensidige forhold mellom utviklingen av vokabular (BPVS) og nonverbal resonnering (Terningmønster). Analysemetodene i undersøkelsen er Cross-Lagged Panel Models (CLPM) og Latent Change Score Models (LCSM). Ved å dele opp utvalget etter hvordan deltakerne skårer på BPVS og Terningmønster, vil undersøkelsen både teste gjensidighetsteorien i det totale utvalget (CLPM og LCSM) og hos barna med utfordringer knyttet til vokabular og nonverbal resonnering (CLPM). Gjennom analysene i denne masteroppgaven er det ikke funnet støtte for gjensidighetsteorien, hverken i analysene av hele utvalget eller i analysene av barna med lave skårer innenfor vokabular eller nonverbal resonnering. Det er likevel identifisert noen svakheter i analysene som gjør at særlig resultatene knyttet til deltakerne med lave skårer må tolkes med noe forsiktighet. Funnene i masteroppgaven har likevel viktige teoretiske og praktiske implikasjoner som vil bli diskutert nedenfor.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34577
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901
dc.subjectVokabularen_US
dc.subjectNonverbal resonneringen_US
dc.subjectKognitiv utviklingen_US
dc.subjectPositive manifolden_US
dc.subjectMutualism theoryen_US
dc.subjectGjensidighetsteorienen_US
dc.subjectSpråken_US
dc.subjectSpråkutviklingen_US
dc.titleForholdet mellom vokabular og nonverbal resonnering: Er det en gjensidig påvirkning mellom dem over tid?en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)