dc.contributor.advisor | Nergård Nilssen, Trude | |
dc.contributor.advisor | Melby-Lervåg, Monica | |
dc.contributor.author | Richardsen, Anja Sofie | |
dc.date.accessioned | 2024-09-10T04:05:46Z | |
dc.date.available | 2024-09-10T04:05:46Z | |
dc.date.issued | 2024-05-08 | en |
dc.description.abstract | Gjensidighetsteorien er en av flere teorier som prøver å forklare kognitiv utvikling. Den foreslår at ulike kognitive ferdigheter, som eksempelvis vokabular og nonverbal resonnering, gjensidig påvirker hverandres utvikling. Tidligere studier, noen med et tydelig spesialpedagogisk fokus, peker i ulike retninger om hvorvidt de støtter gjensidighetsteorien. Det er ikke tidligere gjort studier som undersøker teorien i et norsk utvalg.
I denne masteroppgaven blir gjensidighetsteorien testet i et utvalg totalt bestående av 215 norske barn. Data fra da barna var 4 og 6 år brukes for å undersøke hvorvidt det er gjensidige forhold mellom utviklingen av vokabular (BPVS) og nonverbal resonnering (Terningmønster). Analysemetodene i undersøkelsen er Cross-Lagged Panel Models (CLPM) og Latent Change Score Models (LCSM). Ved å dele opp utvalget etter hvordan deltakerne skårer på BPVS og Terningmønster, vil undersøkelsen både teste gjensidighetsteorien i det totale utvalget (CLPM og LCSM) og hos barna med utfordringer knyttet til vokabular og nonverbal resonnering (CLPM).
Gjennom analysene i denne masteroppgaven er det ikke funnet støtte for gjensidighetsteorien, hverken i analysene av hele utvalget eller i analysene av barna med lave skårer innenfor vokabular eller nonverbal resonnering. Det er likevel identifisert noen svakheter i analysene som gjør at særlig resultatene knyttet til deltakerne med lave skårer må tolkes med noe forsiktighet. Funnene i masteroppgaven har likevel viktige teoretiske og praktiske implikasjoner som vil bli diskutert nedenfor. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/34577 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901 | |
dc.subject | Vokabular | en_US |
dc.subject | Nonverbal resonnering | en_US |
dc.subject | Kognitiv utvikling | en_US |
dc.subject | Positive manifold | en_US |
dc.subject | Mutualism theory | en_US |
dc.subject | Gjensidighetsteorien | en_US |
dc.subject | Språk | en_US |
dc.subject | Språkutvikling | en_US |
dc.title | Forholdet mellom vokabular og nonverbal resonnering: Er det en gjensidig påvirkning mellom dem over tid? | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |