Show simple item record

dc.contributor.authorPedersen, Ståle
dc.date.accessioned2024-09-10T04:05:58Z
dc.date.available2024-09-10T04:05:58Z
dc.date.issued2024-05-14en
dc.description.abstractDette studiet er en kvalitativ masterstudie som setter søkelyset på elever med nedsatt hørsel og inkluderende praksis. Målet med oppgaven er å undersøke hvilken type tilrettelegging elevene har mottatt, og hvilken erfaring de har gjort seg. Problemstillingen som jeg har tatt utgangspunkt i når jeg har designet mitt prosjekt er: Hvordan beskriver elever med nedsatt hørsel sin erfaring med tilrettelegging i skolen? Problemstillingen er todelt og undersøker: • Hvilken type tilrettelegging har elevene fått? • Hvordan beskriver elevene sine erfaringer med tilretteleggingen? Det er valgt en hermeneutisk tilnærming til oppgaven. Datainnsamling er gjort gjennom en-til-en intervjuer med tre elever i videregående skole. Alle informantene har nedsatt hørsel, bruker høreapparat og kommuniserer kun via talespråk. Funnene viser at tilretteleggingen rundt elevene er mangelfull. De kompenserer for manglende tilrettelegging ved hjelp av kompenserende strategier. Informantene forteller om hva de gjør når den inkluderende praksisen ikke er helt på plass. Funnene viser også viktigheten av trivsel i skolen. Drøftingen tar for seg elevmedvirkning og venners betydning. Det drøftes også omkring teamet bakgrunnsstøy og behovet for kunnskap hos lærere.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34580
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3903
dc.subjectNedsatt hørselen_US
dc.subjectinkluderende praksisen_US
dc.subjecterfaringeren_US
dc.subjecttilretteleggingen_US
dc.subjecttilpasset opplæringen_US
dc.subjectelevmedvirkningen_US
dc.subjectkunnskapen_US
dc.subjectbakgrunnsstøyen_US
dc.titleGår det bra? Elever med nedsatt hørsel og inkluderende praksisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)