dc.contributor.author | Pedersen, Ståle | |
dc.date.accessioned | 2024-09-10T04:05:58Z | |
dc.date.available | 2024-09-10T04:05:58Z | |
dc.date.issued | 2024-05-14 | en |
dc.description.abstract | Dette studiet er en kvalitativ masterstudie som setter søkelyset på elever med nedsatt hørsel og inkluderende praksis. Målet med oppgaven er å undersøke hvilken type tilrettelegging elevene har mottatt, og hvilken erfaring de har gjort seg.
Problemstillingen som jeg har tatt utgangspunkt i når jeg har designet mitt prosjekt er:
Hvordan beskriver elever med nedsatt hørsel sin erfaring med tilrettelegging i skolen?
Problemstillingen er todelt og undersøker:
• Hvilken type tilrettelegging har elevene fått?
• Hvordan beskriver elevene sine erfaringer med tilretteleggingen?
Det er valgt en hermeneutisk tilnærming til oppgaven. Datainnsamling er gjort gjennom en-til-en intervjuer med tre elever i videregående skole. Alle informantene har nedsatt hørsel, bruker høreapparat og kommuniserer kun via talespråk.
Funnene viser at tilretteleggingen rundt elevene er mangelfull. De kompenserer for manglende tilrettelegging ved hjelp av kompenserende strategier. Informantene forteller om hva de gjør når den inkluderende praksisen ikke er helt på plass. Funnene viser også viktigheten av trivsel i skolen. Drøftingen tar for seg elevmedvirkning og venners betydning. Det drøftes også omkring teamet bakgrunnsstøy og behovet for kunnskap hos lærere. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/34580 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3903 | |
dc.subject | Nedsatt hørsel | en_US |
dc.subject | inkluderende praksis | en_US |
dc.subject | erfaringer | en_US |
dc.subject | tilrettelegging | en_US |
dc.subject | tilpasset opplæring | en_US |
dc.subject | elevmedvirkning | en_US |
dc.subject | kunnskap | en_US |
dc.subject | bakgrunnsstøy | en_US |
dc.title | Går det bra?
Elever med nedsatt hørsel og inkluderende praksis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |