Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBuli - Holmberg, Jorun
dc.contributor.authorSørensen, Tine Tiberg
dc.date.accessioned2024-09-10T04:06:03Z
dc.date.available2024-09-10T04:06:03Z
dc.date.issued2024-05-11en
dc.description.abstractSammendrag Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan en voksenperson erfarer det å leve med ADHD påvirker evne til livsmestring. Problemstillingen er: Hvilke erfaringer har en voksenperson med å leve med ADHD diagnosen, og hvordan påvirket dette evne til livsmestring? Med utgangspunkt i problemstillingen, er det utledet to forskningsspørsmål: 1. Hvordan har skolelivserfaringene påvirket evne til livsmestring? 2. Hvordan har voksenlivet påvirket evne til livsmestring? Forskningsmetoden jeg har benyttet er kvalitativt semistrukturert dybdeintervju. Det er valgt et kasus som informanten, der kriteriet var at informanten hadde ADHD og var voksen, slik at jeg kunne få et innblikk i informantens erfaring med det å leve ADHD i et livsløpsperspektiv. Hovedfunnene viser at erfaringer med å leve med ADHD diagnosen har både gitt utfordringer og bidratt til utvikling av evne til livsmestring. Min informant fikk først bekreftet ADHD diagnosen i voksen alder, og utfordringene hun har hatt har hjulpet henne til å utvikle hensiktsmessige strategier til å leve med diagnosen. Imidlertid har informanten også hatt en rekke utfordringer i livet både når det gjelder utdanning, arbeid og privatliv. Likevel er hun fornøyd med det livet hun lever i dag. Resultatene fra forskningsspørsmålet om hvordan skolelivserfaringene har påvirket evne til livsmestring viser at informanten opplevde kroppslig uro og høyt aktivitetsnivå i barneskolen. Hun fikk ikke diagnosen mens hun gikk i skolen, og at hun mente at dette var på grunn av at lærerne ikke hadde tilstrekkelig kunnskaper om ADHD, men også fordi hun ikke hadde skolefaglige problemer. Hennes utfordringer faglig kom særlig til syne i videregående skole, i den perioden utviklet hun også spiseforstyrrelser og hun droppet ut. Ulla fikk ikke ekstra tilrettelegging i skolen, fordi hun ikke hadde rett til spesialundervisning, og sier at hvis hun hadde fått litt ekstra oppfølging hadde hun kanskje fullført. Ulla fortalte også om en historie der hun påbegynte og hoppet av mange studieretninger. Resultatene fra forskningsspørsmålet om hvordan voksenlivet har påvirket evne til livsmestring viser at Ulla fikk diagnosen som 30 åring. Det var moren hennes som leste om ADHD og kjente igjen sin datter i denne beskrivelsen. Ulla måtte kjempe seg til en utredning, og hun skåret høyt på diagnosens kjennetegn. Dette ga henne bedre forståelse for de utfordringene hun hadde hatt med hensyn til utdanning, arbeid, venner og spiseforstyrrelsen. Hennes erfaring var at det var både godt og litt vanskelig å få diagnosen. Til tross for at Ulla ikke fullførte videregående opplæring mens hun gikk i videregående skole fullførte hun både generell studiekompetanse og fagarbeiderutdanning som barne- og ungdomsarbeider som voksen. Hun har også arbeidet som fagarbeider i barnehage. Ulla har også gjennomført en rekke forskjellige studier i høyere utdanning og holder fortsatt på med studier.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34581
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3903
dc.subjectSpesialpedagogikk 3903en_US
dc.titleADHD og Livsmestring - en studie av hvordan det å leve med ADHD påvirker evne til livsmestring i et livsløpsperspektiven_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)