Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjerklund, Monica
dc.contributor.authorHesjevik, Hanne Torgersen
dc.date.accessioned2024-09-10T04:08:07Z
dc.date.available2024-09-10T04:08:07Z
dc.date.issued2024-05-14en
dc.description.abstractDette er en kvalitativ intervjuundersøkelse, som utforsker hvordan styrere og pedagogiske ledere kan tilrettelegge for en god oppstart og oppfølging, for barn med migrasjonserfaringer i barnehagen. Bakgrunnen for denne studien er blant annet NOU 2010:7 «Mangfold og mestring», Meld. St. 19 «Tid for lek og læring: Bedre innhold i barnehagen» (2015-2017), og Meld. St. 6 «Tett på: Tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO, 2019-2020». Felles for disse meldingene fra stortinget og NOU, er at det de siste ti årene har vært stor økning i barn med migrasjonserfaring i barnehage, og også en økning i forhold til at flere barn har mer behov for tilrettelegging og spesialpedagogisk hjelp. Studiens problemstilling er: «Hvordan søker barnehageledere å bidra til en god oppstart, og tilstrekkelig oppfølging i barnehagen, for barn med migrasjonserfaring»? Spørsmålet er utforsket gjennom kvalitative forskningsintervjuer med fire styrere og en pedagogisk leder i ulike barnehager, fra ulike kommuner i Norge. Jeg fant tre ulike kategorier som opptok barnehageledere, når de skulle tilrettelegge og følge opp barn med migrasjonserfaringer; Omfattende behov for tilrettelegging; Barn med migrasjonserfaring har like ulike behov som andre barn generelt. De fleste intervjupersonene observerte likevel et økt behov for bevissthet rundt språklig og emosjonell utvikling. Lek og lekens betydning i forhold til barns helhetlige utvikling ble poengtert av alle informanter, samt viktigheten lek har for å få barn inkludert i barnehagens sosiokulturelle miljø. Det at det stilles store krav til barnehagelærernes kompetanse ble løftet frem av alle intervjupersonene. Det er behov for mer tid til kompetanseheving på flere områder i arbeidet med barn med migrasjonserfaring, i tillegg må det kontinuerlig settes av tid til arbeid med kunnskap rundt flerkulturell forståelse, holdninger og verdier. Nøkkelord: Migrasjon, sosiokulturelle perspektiver, kultursensitivitet, interetnisk lek, barnehage. Abstract: This is a qualitative interview study that explores how managers and educational leaders can facilitate a good start and follow-up for children with migration experiences in kindergarten. The background for this study includes, among other things, the Norwegian Official Report (NOU) 2010:7 "Diversity and Mastery", Government White Paper (Meld. St.) 19 "Time for Play and Learning: Better Content in Kindergarten" (2015-2017), and Government White Paper (Meld. St.) 6 "Close Up: Early Intervention and Inclusive Communities in Kindergarten, School, and SFO, 2019-2020". Common to these reports from the parliament and NOU is that there has been a significant increase in children with migration experiences in kindergartens over the last ten years, and also an increase in the need for accommodation and special educational assistance. The study's research question is: "How do kindergarten leaders seek to contribute to a good start and sufficient follow-up in kindergarten for children with migration experiences"? The question was explored through qualitative research interviews with four managers and one educational leader in various kindergartens, from different municipalities in Norway. I found three different categories that occupied kindergarten leaders when they were to facilitate and follow up on children with migration experiences; Extensive need for accommodation; Children with migration experiences have as diverse needs as other children in general. However, most interviewees observed an increased need for awareness around linguistic and emotional development. Play and the significance of play in relation to children's holistic development were emphasized by all informants, as well as the importance of play in getting children included in the kindergarten's sociocultural environment. The fact that high demands are placed on kindergarten teachers' competence was highlighted by all interviewees. There is a need for more time for competence development in several areas in working with children with migration experiences, and time must continuously be set aside for work with knowledge about multicultural understanding, attitudes, and values. Keywords: migration, sociocultural perspectives, cultural sensitivity, interethnic play, kindergarten.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34610
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3903
dc.subjectMigrasjonen_US
dc.subjectSosiokulturelle perspektiveren_US
dc.subjectKultursensitiviteten_US
dc.subjectInteretnisk leken_US
dc.subjectBarnehage.en_US
dc.titleEt sosiokulturelt perspektiv på når barn med migrasjonserfaring begynner i barnehagenen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)