Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLoppacher, Anna
dc.contributor.advisorStenseth, Anna-Maria
dc.contributor.authorAhmed, Ramlo Abdullahi
dc.date.accessioned2024-09-10T04:08:20Z
dc.date.available2024-09-10T04:08:20Z
dc.date.issued2024-05-15en
dc.description.abstractI denne studie ble det gjort kvalitative forskningsintervju og observasjoner hvor jeg har undersøkt kommunikasjon og samhandling mellom barnehagelærere, minoritetsforeldre og barn. Observasjon ble brukt for å undersøke hvordan barnehageansatte samhandler med minoritetsspråklige barn i barnehagen. I analysen har jeg belyst språkbarrierer, morsmålsbruk i barnehagen, og utfordringer som kan oppstå på grunn av forskjeller i kulturell bakgrunn. Det ble brukt empiri fra datamaterialet og tidligere forskning for å analysere hvordan kommunikasjon og samhandling foregår mellom de ovennevnte aktørene. Problemstillingen for denne studien er dermed: Hva slags muligheter og utfordringer erfarer barnehagelærere og minoritetsforeldre og barn i møte med hverandre i konteksten av en majoritetsstyrt norsk barnehage? For å kunne besvare problemstillingen har jeg brukt tematisk analyse. Funn av denne studien indikerer at barnehagelærere og foreldrene har lite kunnskap om hverandre, noe som gjør at det oppstår utfordringer i kommunikasjon med hverandre. Eksempelvis har foreldrene lite kompetanse, når det kommer til barnehagens arbeid, krav og forventninger. Når det gjelder barnehagen, har barnehagelærerne lite kompetanse i hvordan de kan samarbeide med minoritetsforeldre og barn, noe som fører til at barnehagens forforståelser øker risikoen for at disse foreldrene mister tillit, og at de blir skeptiske overfor barnehagens arbeid. Funnene i studien viser også at barnehagens forforståelser kan påvirke barnets følelse av anerkjennelse.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34613
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900
dc.titleKommunikasjon og samhandling mellom minoritetsforeldre, barn og barnehagelærere i konteksten av majoritetsstyrt barnehageen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)