Show simple item record

dc.contributor.advisorSimensen, Anita Movik
dc.contributor.authorWilhelmsen, Kaja Ripman
dc.date.accessioned2024-09-10T04:09:18Z
dc.date.available2024-09-10T04:09:18Z
dc.date.issued2024-05-15en
dc.description.abstractDenne studien undersøker hvordan pedagoger i barnehagen forstår barns innagerende atferd, og hva de vektlegger for å fremme og ivareta disse barnas psykiske helse gjennom tilretteleggingen av barnehagens psykososiale miljø. Formålet med prosjektet var å bidra med mer kunnskap og en større forståelse av hvordan barn med innagerende atferd har det og kan bli møtt i barnehagen. Det er en kvalitativ studie, som har brukt kvalitativt forskningsintervju som metode. Empirien bygger på intervju av fire pedagoger som arbeider i barnehage. Studien er innenfor en hermeneutisk vitenskapsteoretisk tilnærming, hvor intervjuene er analysert ved hjelp av tematisk analyse. Funnene viser blant annet at barnehagepedagogene i studien forstår barns innagerende atferd som en måte å håndtere følelsene sine på, hvor de holder følelsene sine inni seg. De har ofte dårlig selvoppfatning og mestringsforventning, og kan stå utenfor fellesskapet og observerer det som skjer. Tilretteleggingen for et godt psykososialt miljø dreier seg om å utvikle barnas emosjonelle og sosiale kompetanse, samt motstandsdyktighet, gjennom autoritative voksne. Et godt samarbeid hos ansatte og foreldre, samt tilrettelegging for gode fellesskapsopplevelser som kan skape relasjoner, er også sentralt. Det handler om å tilrettelegge for at barna skal ha det bra med seg selv, kunne delta i det sosiale fellesskapet og klare å håndtere livets opp og nedturer.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34626
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901
dc.subjectBarnehageen_US
dc.subjectInnagerende atferden_US
dc.subjectPsykisk helseen_US
dc.subjectPsykososialt miljøen_US
dc.titleBarns innagerende atferd og psykisk helse i barnehagenen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)