Transportkostnaders innvirkning på fordelingen av økonomisk aktivitet mellom regioner
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/3465Dato
2011-05-16Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Olsen, SisselSammendrag
Denne oppgaven tar for seg hvilke effekter det har at en region har vesentlig høyere intraregionale transportkostnader enn en annen, noe som gjøres ved å anta en sentrum-periferimodell med to regioner og to sektorer.
I første del av oppgaven gjør jeg rede for bakgrunnen for oppgaven, og diskuterer deretter forskjellige teorier og begreper. I andre del forteller jeg kort om Ny Økonomisk geografi, og setter opp sentrum-periferimodellen. Deretter ser jeg på hvordan økonomisk aktivitet blir fordelt mellom de to regionene når vi kun opererer med interregionale transportkostnader.
I tredje del introduserer jeg intraregionale transportkostnader i modellen. Deretter analyserer jeg resultatene og knytter disse opp mot regionale ulikheter mellom Nord- og Sør-Norge. Det er tydelig at den regionen med høyest intraregionale transportkostnader vil bli mindre attraktiv overfor den andre i de fleste tilfeller. Ulike politiske tiltak kan bli satt i verk for å gjøre en region mer attraktiv og dermed forhindre fraflytting fra denne. Jeg undersøker også om resultatene endrer seg dersom vi opererer med andre transportteknologier.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2011 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: