Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorYttergård, Vegard
dc.contributor.authorVennebo, Kirsten Foshaug
dc.date.accessioned2024-09-11T10:52:59Z
dc.date.available2024-09-11T10:52:59Z
dc.date.issued2024-03-22
dc.description.abstractDenne artikkelen rapporterer fra en studie der vi undersøker ledelsespraksiser i oppstarten av skolers arbeid for utvikling av tilpasset opplæring iverksatt på initiativ fra skoleeieren. Studien har et aksjonsforskningsdesign med fire deltakende skoler og ledergrupper. Samlet viser studien hvordan ledelsespraksiser som er preget av distribuert og samhandlende «tettpå-ledelse», kjennetegnet av kontekstsensitive og verdibevisste handlingsorienteringer og -valg, utvikles gjennom oppstartsarbeidet. Ledergruppene, med rektorene i spissen, forankrer arbeidet i skolenes profesjonsfellesskap gjennom å sette verdier samt skolenes praktisering av tilpasset opplæring i sentrum for felles meningsskapende aksjoner, med klare koblinger til skoleeierens plan. Basert på funn i studien diskuterer vi hvordan ledelsespraksisene kan få betydning for det videre utviklingsarbeidet og utvikling i skolene, før vi avslutningsvis konkluderer og peker på noen av studiens implikasjoner og begrensninger.en_US
dc.description.abstractThis article reports on a study in which we investigate school leadership practices for the development of adapted education, as they are expressed in the initial phase of schools’ development work, which is undertaken at the initiative of local educational authorities. The study has an action research design with four participating schools and school leadership groups. Overall, the study shows how leadership practices that are characterised by distributed and interactive “close-up” leadership as well as by context-sensitive and value-conscious action orientations and choices are developed through the initial phase. The work of the leadership groups, led by the principals, is anchored in the schools’ professional community by focusing on values and the schools’ practice of adapted education in joint meaning making actions with clear links to the plan from the local educational authorities. Based on the findings of the study, we discuss how leadership practices can have an impact on further development work and development in the schools before concluding and pointing out some of the study’s implications and limitations.en_US
dc.identifier.citationYttergård VAO, Vennebo KFV. Ledelsespraksis i oppstarten av skolers arbeid for utvikling av tilpasset opplæring . Forskning og forandring. 2024;7(1):72-91en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2239013
dc.identifier.doi10.23865/fof.v7.5099
dc.identifier.issn2535-5279
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34683
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.relation.journalForskning og forandring
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.title.alternativeSchool leadership practices in the initial phase of schools’ work for developing adapted educationen_US
dc.titleLedelsespraksis i oppstarten av skolers arbeid for utvikling av tilpasset opplæringen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)