Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBusch, Mari Veierud
dc.date.accessioned2024-09-17T07:53:00Z
dc.date.available2024-09-17T07:53:00Z
dc.date.issued2024-05-07
dc.description.abstractPsykologi er blitt et svært populært programfag blant elever på studiespesialiserende utdanningsprogram. Det er tre hypoteser om hvorfor elever velger psykologi: (1) At det er et fag det er lett å få gode karakterer i, rigour hypothesis, (2) at elever med psykiske utfordringer velger faget som verktøy for selvterapi, therapy hypothesis, og (3) at faget velges fordi det oppfattes som et interessant fag, sexy subject hypothesis. I denne studien er det gjort en hybrid tematisk analyse av 196 tekstsvar, samlet inn i skoleårene 2017– 2018 til 2020–2021 fra 157 elever, om hvorfor de har valgt psykologi. 103 av elevene har ikke hatt faget tidligere, mens 54 har ett års erfaring med faget. Henholdsvis 83,5 og 90,7 prosent oppgir å ha valgt faget på bakgrunn av interesse, mens 4,9 og 5,6 prosent oppfatter det som et lett fag. 8,7 og 3,7 prosent har valgt faget som følge av egne psykiske utfordringer. I denne studien er det videre undersøkt hva det er i psykologifaget elevene finner interessant. I tillegg til at elevene uttrykker en generell interesse for psykologifaget, oppgir de at de oppfatter faget som relevant for eget liv både med tanke på å forstå seg selv, å samhandle med andre, som forberedelse til fremtidig studie/yrke og for å lære mer om psykisk helse.en_US
dc.identifier.citationBusch MV. Hvorfor velger elever på videregående skole programfaget psykologi?. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 2024;18(1):1-20en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2267034
dc.identifier.doi10.23865/UP.V18.3931
dc.identifier.issn2535-7697
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34744
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Forskningen_US
dc.relation.journalNordisk tidsskrift for utdanning og praksis
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.title.alternativeWhy psychology is a popular choice in upper secondary school in Norwayen_US
dc.titleHvorfor velger elever på videregående skole programfaget psykologi?en_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)