Forebygging og behandling av trykkskader: En litteraturstudie av intensivsykepleieres kunnskap og holdninger
Abstract
Bakgrunn: Trykkskader representerer en global helseutfordring, spesielt for pasienter på intensivavdelinger. Utvikling av trykkskader er smertefullt for pasientene og kan føre til lengre liggetid og økte økonomiske kostnader. Studien undersøker hva intensivsykepleieres kunnskap og holdninger er overfor forebygging og behandling av trykkskader, og om dette rapporteres å påvirke deres praksis. Formålet er å oppsummere eksisterende kunnskap om barrierer for kunnskapsbasert forebygging og behandling av trykkskader på intensivavdelinger.
Metode: Studien er basert på en litteraturstudie med systematisk tilnærming. Litteratursøket ble utført i CINAHL og MEDLINE, og elleve studier ble inkludert: åtte kvantitative, to kvalitative og en mixed method-studie. Disse artiklene ble analysert gjennom tematisk analyse og vurdert for kvalitet ved hjelp av JBI-sjekklister av to forfattere.
Resultater: Litteraturgjennomgangen viste at intensivsykepleiere generelt har gode holdninger, men manglende kunnskap om forebygging og behandling av trykkskader når de testes ved bruk av standardiserte instrumenter. Det var en sammenheng mellom gode kunnskaper og gode holdninger, men det var holdningene som i større grad påvirket forebyggingen av trykkskader i praksis. Intern-undervisning med teoretisk og praktisk tilnærming har vist seg å være effektiv for å øke kunnskapsnivået. Positive holdninger var viktige for god praksis, men faktorer som utdanningsnivå, erfaring og arbeidstimer påvirket resultatene. Manglende ressurser og kompetanse var opplevde barrierer, mens tilgang til spesialkompetanse og periodevis opplæring styrket forebyggingen og behandlingen av trykkskader på intensivavdelinger.
Konklusjon: Samlet sett indikerer våre funn i denne litteraturgjennomgangen at det er behov for å heve kunnskapsnivået om forebygging og behandling av trykkskader blant intensivsykepleiere. Dette kan potensielt oppnås gjennom utdanning og praktiske kurs som har vist seg å påvirke og øke både kunnskaps- og holdningsnivået til intensivsykepleiere. Background: Pressure injuries represent a global health challenge, especially for patients in intensive care units. The development of pressure injuries is painful for patients and can lead to prolonged hospital stays and increased economic costs. This study examines the knowledge and attitudes of intensive care nurses towards the prevention and treatment of pressure injuries and whether these factors are reported to influence their practice. The purpose is to summarize existing knowledge about barriers to evidence-based prevention and treatment of pressure injuries in intensive care settings.
Method: The study is based on a systematic literature review. Literature searches were conducted in CINAHL and MEDLINE, and eleven studies were included: eight quantitative, two qualitative, and one mixed-method study. These articles were analyzed using thematic analysis and their quality was evaluated using JBI’s critical appraisal tools by two authors.
Results: The literature review showed that intensive care nurses generally have good attitudes but lack knowledge about the prevention and treatment of pressure injuries when tested using standardized instruments. There was a correlation between good knowledge and positive attitudes, but it was the attitudes that more significantly influenced the practical prevention of pressure injuries. Internal training with theoretical and practical approaches has proven effective for increasing knowledge. Positive attitudes were important for good practice, but factors such as education, experience, and working hours affected the outcomes. Lack of resources and competence were reported barriers, while access to specialized expertise and periodic training enhanced the prevention and treatment of pressure injuries in intensive care units.
Conclusion: Overall, our findings in this literature review indicate a need to raise the knowledge level about the prevention and treatment of pressure injuries among intensive care nurses. This can potentially be achieved through education and practical courses, which have been shown to positively impact and increase both the knowledge and attitudes of intensive care nurses.
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Show full item recordCollections
Copyright 2024 The Author(s)