"Det er altså en form for nedvurdering" : hvordan framstilles andre verdenskrig i Nord-Norge i skolebøker for gymnas og videregående skole?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/3485Date
2011-05-23Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Sæten, TrondAbstract
Selv om den andre verdenskrig sluttet for over 66 år siden, er interessen rundt emnet ennå stor.
I den senere tid har det oppstått en debatt i nordnorsk media. Debatten går ut på at det er store hull i norsk krigshistorie, og at krigsinnsatsen og krigsårene i Nord-Norge er glemt, nedvurdert og fortiet i skolelitteraturen, norgeshistorien og det norske samfunnet. Er det noe sannhet i disse anklagene?
Med utgangspunkt i denne debatten vil denne masteroppgaven ta for seg hvordan andre verdenskrig i Nord-Norge framstilles i historiebøker for gymnas og videregående skole fra 1946 til i dag.
Er Nord-Norge under andre verdenskrig virkelig glemt, nedvurdert og fortiet i skolelitteraturen?
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2011 The Author(s)
The following license file are associated with this item: