Musikktalenter i flow
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/34914Date
2024-01-03Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Ingvaldsen, Torbjørn LundeAbstract
Formålet med denne studien innenfor fagområdet instrumentaldidaktikk har vært å undersøke hvorvidt elever som er tatt opp på et talentprogram for musikalske talenter opplever fenomenet flow i sin hverdag. Videre har studien sett på hvilke mulige positive effekter opplevelse av fenomenet kan ha overfor elevenes motivasjon og utvikling av kunnskap.
Studiens teoretiske rammeverk består av Csíkszentmihályis flytsoneteori, Deci og Ryans selvbestemmelsesteori og Dreyfus og Dreyfus’ modell for utvikling av ekspertkunnskap.
Studien er gjennomført sammen med tre elever som er tatt opp ved Unge Talenter-programmet ved Musikkonservatoriet i Tromsø. Metoden som er benyttet til datainnsamling er kvalitativt, semistrukturert intervju. Intervjuene omhandler elevenes hverdagslige opplevelser av å holde på med musikalske aktiviteter på et høyt nivå.
Studien viser at informantene opplever musikk som en flowaktivitet, noe som kommer fram gjennom deres beskrivelser av kjennetegn som direkte kan knyttes til flytsoneteori. Informantene opplever flow jevnlig i større og mindre grad gjennom de musikalske aktivitetene de bedriver i hverdagen. Studien antyder at opplevelse av flow kan virke positivt inn på ulike betingelser for intrinsisk motivasjon, og vice versa. En viktig faktor som påvirker dette, er blant annet kvaliteten på informantenes læringsmiljø. Denne gjensidig positive innvirkningen kan igjen virke positivt på hvordan ekspertkunnskap utvikles. The purpose of this study within the field of instrumental didactics has been to examine whether students admitted to a talent program for musical talents experience the phenomenon of flow in their daily lives. Furthermore, the study has looked at the possible positive effects that experiencing this phenomenon can have on the students' motivation and development of knowledge.
The theoretical framework of the study consists of Csíkszentmihályi's flow theory, Deci and Ryan's self-determination theory, and Dreyfus and Dreyfus' model for the development of expert knowledge.
The study was conducted with three students admitted to the Young Talents program at the Music Conservatory in Tromsø. The method used for data collection is qualitative, semi-structured interviews. The interviews discuss the students' everyday experiences of engaging in musical activities at a high level.
The study shows that the informants experience music as a flow activity, which is evident through their descriptions of characteristics that can be directly linked to flow theory. The informants regularly experience flow to varying degrees through the musical activities they engage in daily. The study suggests that experiencing flow can have a positive effect on various conditions for intrinsic motivation, and vice versa. An important factor influencing this is the quality of the informants' learning environment. This mutually positive impact can, in turn, positively affect the development of expert knowledge.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2024 The Author(s)
The following license file are associated with this item: