Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLindemann, Beate
dc.contributor.authorClaussen, Solveig Marie
dc.date.accessioned2011-07-20T10:13:32Z
dc.date.available2011-07-20T10:13:32Z
dc.date.issued2011-05
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg temaet spontan språkbruk i fremmedspråksundervisninga. Utgangspunktet er kompetansemålet i læreplanen som går ut på at elevene skal kunne "delta i enkle, spontane samtalesituasjoner" på Nivå I og "delta i samtaler om ulike temaer og aktuelle emner" (Nivå II). Følgende spørsmål tas opp: - Hvilke tanker gjør tysklærere seg om dette kompetansemålet i forhold til egen undervisning? - Er målet oppnåelig? - Hvilke faktorer har innvirkning på hvorvidt målet kan realiseres gjennom fremmedspråksundervisninga? Gjennom kvalitative intervju med tysklærere har jeg lokalisert hvilke utfordringer lærerne opplever i forhold til det å skulle fokusere på spontan interaksjon i tysktimene. Det viste seg at både de lærerne som målretta integrerte kompetansemålet i undervisninga og de som i mindre grad gjorde det, underviser under lignende forhold og møter lignende utfordringer. Alle de intervjuede lærerne var også godt kvalifiserte og muntlig kompetente. Det som likevel skilte dem, var deres holdninger til kompetansemålet og hvorvidt de trodde det var et realistisk mål. I denne oppgaven vil jeg derfor argumentere for at "problemet" ikke ligger i kompetansemålet selv eller i rammeforholdene lærerne underviser under, men i lærernes syn på hvorvidt målet er oppnåelig.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/3513
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_3234
dc.language.isogeren
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2011 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDTYS-3930en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en
dc.subjectFremdsprachendidaktiken
dc.subjectLehrplanzieleen
dc.subjectmündliche Sprachfertigkeitenen
dc.subjectGesprächskompetenz im Fremdsprachenunterrichten
dc.subjectLehrerhaltungenen
dc.subjectLehrplan Fremdsprachenen
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::German language: 021en
dc.titleErwerb von Gesprächskompetenz durch schulischen Fremdsprachenunterricht - ein erreichbares Ziel?en
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)