Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorForsberg, June Thorvaldsen
dc.contributor.authorSchenzle, Steffi
dc.contributor.authorGrødum, Marianne
dc.contributor.authorFulland, Helene
dc.contributor.authorBorchgrevink, Marit Cristin
dc.contributor.authorHoel, Alexandra
dc.contributor.authorBakkejord, Rune
dc.contributor.authorSchultz, Jon-Håkon
dc.date.accessioned2024-10-10T09:27:13Z
dc.date.available2024-10-10T09:27:13Z
dc.date.issued2024
dc.description.abstractDe siste årene har millioner av mennesker blitt drevet på flukt. De fleste flyktninger som kommer til Norge opplever det som trygt å være her, men mange har utfordringer knyttet til integrering, språk, tilhørighet, sosial kompetanse og psykisk helse. Barn og unge er sårbare og trenger støtte i integreringsprosessen, som for eksempel psykososial støtte på skolen. Yrkesgrupper som jobber med barn og unge med fluktbakgrunn, trenger også støtte i arbeidet. Denne rapporten undersøker traumesensitiv opplæring i skolen med et bestemt tiltak som heter Better Learning Program (BLP). BLP er et skolebasert psykososialt program som eies av Flyktninghjelpen og blir brukt i krigs- og konfliktområder. Våren 2024 ble BLP testet i innføringsklasser ved to skoler i Tromsø der målet var å kontekstualisere programmet fra bruk i konfliktområder til norsk skolekontekst. Følgende problemstillinger ble undersøkt: 1) Hvordan opplevde lærerne opplæringen i BLP og gjennomføringen av øktene i klasserommet? 2) Hvordan opplevde lærerne at elevene tok imot BLP? 3) Hva tenker lærerne om behovet for BLP i den norske skolen? 4) Hvordan kan man løse språklige utfordringer knyttet til traumesensitiv opplæring? Det ble benyttet en kvalitativ metode for å undersøke lærernes opplevelser og erfaringer med opplæring og veiledning. Dette ble gjort i intervju med fem lærere og tematisk analyse. Det er et lite informasjonsgrunnlag, men systematisering av erfaringene viser tydelige tendenser i datamaterialet. Lærerne opplevde arbeidet med BLP som relevant, spennende og meningsfylt, og at programmet kan passe inn i deres lærerrolle. De gav også uttrykk for at det var krevende og at de ønsket mer opplæring og veiledning før og under gjennomføringen. Lærerne opplevde at elevene likte øktene og at det var positivt for det sosiale miljøet i klassen, men også at de brukte mye tid på å forklare begreper og få elevene til å forstå hva de skulle gjøre og hvorfor de skulle gjøre det. Lærerne opplevde at undervisningen fungerte best når det var tett oppfølging fra morsmålslærere. Videre opplevde lærerne at programmet kan tilpasses og være relevant for alle elever. Anbefalinger for det videre kontekstualiseringarbeidet er tilpasninger i håndboken, supplerende undervisningsmateriale på relevante språk, utvidet opplæring og systematisk utprøving på flere skoler som involverer både lærere, elever og foresatte som informanter. Videre diskuteres det hvordan BLP kan gis som et universelt tiltak til alle elever uavhengig av bakgrunn og mulig/potensiell traumeeksponering.<p> <p>Most refugees who come to Norway find it safe here, but many face challenges related to integration, language, belonging, social competence, and mental health. Children and youth are vulnerable and need support in the integration process, such as psychosocial support at school. Professional groups working with children and youth with a refugee background also need support in their work. This report examines trauma-sensitive education in schools with a specific intervention called the Better Learning Program (BLP). BLP is a school-based psychosocial program owned by the Norwegian Refugee Council and is used in war and conflict areas. In the spring of 2024, BLP was tested in introductory classes at two schools in Tromsø with the goal of contextualizing the program from use in conflict areas to the Norwegian school context. The following issues were examined: 1) How did the teachers experience the training in BLP and the implementation of the sessions in the classroom? 2) How did the teachers feel the students received BLP? 3) What do the teachers think about the need for BLP in Norwegian schools? 4) How can linguistic challenges related to trauma-sensitive education be solved? A qualitative method was used to investigate the teachers' experiences and perceptions with BLP. This was done in interviews with five teachers and thematic analysis. The teachers found working with BLP relevant, exciting, and meaningful, and that the program could fit into their teaching role. The teachers experienced that the students liked the sessions and that it was positive for the social environment in the class. The teachers found that the teaching worked best when there was close follow-up from mother tongue teachers. Recommendations for further contextualization work include adaptations in the handbook, supplementary teaching materials in relevant languages, extended training, and systematic testing in more schools involving teachers, students, and parents as informants. Further, it is discussed how BLP can be given as a universal program to all students regardless of background and potential/possible trauma exposure.en_US
dc.identifier.citationForsberg JT, Schenzle S, Grødum M, Fulland H, Borchgrevink MC, Hoel A, Bakkejord R, Schultz JH. Traumesensitiv opplæring for barn og unge som har opplevd krig og flukt. Kontekstualisering av Better Learning Program fra bruk i konfliktområder til norsk skolekontekst.. Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord (RKBU Nord); 2024. 43 p.en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2310776
dc.identifier.isbn978-82-93031-85-7
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/35175
dc.language.isonoben_US
dc.publisherRegionalt kunnskapssenter for barn og unge (RKBU Nord)en_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)en_US
dc.titleTraumesensitiv opplæring for barn og unge som har opplevd krig og flukt. Kontekstualisering av Better Learning Program fra bruk i konfliktområder til norsk skolekonteksten_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.typeForskningsrapporten_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel