Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKillengreen, Siw Turid
dc.contributor.authorUnhjem, Astrid
dc.date.accessioned2024-10-14T11:12:15Z
dc.date.available2024-10-14T11:12:15Z
dc.date.issued2024-07-09
dc.description.abstractI denne studien har vi undersøkt hvordan lærerstudentene opplevde arbeidet med FoUoppgaven på 3. studieår når praksislærer ble frikjøpt fra skolen én dag i uka og kunne være mer til stede i veiledningsprosessen. Data ble samlet inn gjennom spørreskjema til alle studentene og i tillegg gjennom fokusgruppeintervju med studentene som hadde utvidet samarbeid med praksislærer. Resultatene viser at den sistnevnte gruppen studenter opplevde at trepartssamarbeidet mellom studenter, universitetslærer og praksislærer var likeverdig og lærerikt. Videre mente de at det utvidede samarbeidet med praksislærer hadde bidratt positivt til veiledningsprosessen, og ga oppgavene et sterkere fokus på nytteverdi og relevans for skolen. Studien viser at en utvidet rolle til praksislærere som veileder på FoU-prosjekter bidrar positivt til utviklingen av studentens undervisnings-, forsknings- og utviklingskompetanse.en_US
dc.identifier.citationKillengreen St, Unhjem A. «Veiledninga fra praksislærer sluttet liksom ikke den dagen vi var ferdige i praksis» En studie av trepartssamarbeid rundt lærerstudenters FoU-oppgave . Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 2024;18(1):103-124en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2284764
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/up.v18.5518
dc.identifier.issn2535-7697
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/35226
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Forskningen_US
dc.relation.journalNordisk tidsskrift for utdanning og praksis
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.title«Veiledninga fra praksislærer sluttet liksom ikke den dagen vi var ferdige i praksis» En studie av trepartssamarbeid rundt lærerstudenters FoU-oppgaveen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)