Show simple item record

dc.contributor.authorSvihus, Cathrine
dc.date.accessioned2024-11-06T13:14:01Z
dc.date.available2024-11-06T13:14:01Z
dc.date.issued2024-10-16
dc.description.abstractE-bøker har blitt et stadig viktigere element i høyere utdanning, og forståelsen av hvordan studenter oppfatter og bruker disse ressursene er avgjørende for å videreutvikle pedagogiske strategier. Til tross for bred tilgjengelighet via databaser og konsortier som BIBSYS er faktisk bruk av e-bøker ofte lav. Dette gapet mellom tilgjengelighet og bruk kan håndteres gjennom målrettede tiltak. Artikkelen omhandler studenters oppfatninger av e-bøker ved UH-sektoren og utforsker hvordan handelshøyskolen på de respektive institusjonene kan bruke denne informasjonen til å gjøre mulige forbedringer på utdanningen. Gjennom en systematisk litteraturgjennomgang av forskning fra 2014 til 2024 analyserer studien mottakelsen og bruken av e-bøker blant studenter. Resultatene indikerte at e-bøker kan være kostnadseffektive og har potensial til å støtte bærekraftige og inkluderende læringsmiljøer. Studenter har derimot lav toleranse for teknologi med dårlig brukervennlighet. Derfor krever realiseringen av dette potensialet at utdanningsinstitusjoner aktivt arbeider med barrierer som dårlig brukervennlighet, lav anerkjennelse og manglende inkludering i pensum. Studien fremhever behovet for at handelshøyskoler og andre utdanningsinstitusjoner utvikler strategier som fremmer e-bøkers mulige fordeler.en_US
dc.description.abstractE-books have emerged as an important resource component in higher education, understanding how students perceive and utilize these digital resources is crucial for developing effective educational strategies. Despite wide availability through databases and consortia like BIBSYS, actual use of e-books among students is often low. This inquiry addresses students' perceptions of e-books in higher education and explores how university business schools can leverage such information to enhance the quality of education. Through a literature review of research published from 2014-2024, this study analyzed the perceptions and usage of e-books among students. Findings suggest e-books, with their interactive features, have the potential to support sustainable and inclusive learning environments. Providing e-books for free or at a much-discounted price, may give students the incentive they need to take the step into the future. However, realizing this potential requires educational institutions to actively overcome barriers such as poor usability, low recognition, and lack of inclusion in the curriculum. The study highlights the need for business schools and other educational institutions to develop strategies which promotes benefits of e-books.en_US
dc.identifier.citationSvihus C. Veien mot en digital fremtid: bruk e-bøker i høyere utdanning. Magma forskning og viten. 2024;27(4):109-118en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2312581
dc.identifier.doi10.23865/magma.v27.1459
dc.identifier.issn1500-0788
dc.identifier.issn1500-6069
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/35477
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Forskningen_US
dc.relation.journalMagma forskning og viten
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleVeien mot en digital fremtid: bruk e-bøker i høyere utdanningen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)