Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSarre, Marthe
dc.contributor.authorHorn, Amalie
dc.contributor.authorAune, Ingvild
dc.date.accessioned2024-11-08T14:03:23Z
dc.date.available2024-11-08T14:03:23Z
dc.date.issued2024-10-29
dc.description.abstractBakgrunn: Sosiale medier spiller en stadig større rolle i hverdagen vår. Tilgjengeligheten bidrar til at gravide og kvinner som nylig har født, oppsøker sosiale medier for å innhente informasjon. Kvinner befinner seg i en sårbar tilstand gjennom svangerskapet og tiden etter fødselen. Det kan gjøre dem mer mottakelige for inntrykk. Skildringer i sosiale medier gir forventninger om hvordan kvinnekroppen skal se ut. <p> <p>Hensikt: Hensikten med studien var å utforske om sosiale medier har innflytelse på kroppsbildet til gravide og kvinner som nylig har født.<p> <p>Metode: Vi gjorde en systematisk litteraturstudie der vi gjennomførte litteratursøk i fem elektroniske databaser. To kvalitative studier og fem kvantitative studier ble inkludert. Vi benyttet tematisk analyse.<p> <p>Resultat: Av 1013 identifiserte titler ble sju studier inkludert. I den tematiske analysen fant vi tre gjennomgående temaer. De tre temaene var «Ulike skildringer bidrar til ulike oppfatninger av kroppsbildet», «Kroppsfokusert sammenlikning som et utfall av sosial mediebruk» og «Innflytelse på livsstilen». Bruk av sosiale medier gjennom svangerskapet og i tiden etter fødselen kan ha både positiv og negativ innflytelse på kvinners kroppsbilde. Videre er bruk av sosiale medier knyttet til utseendefokusert sammenlikning under og etter svangerskapet, som kan gi kvinnene negative følelser. Bruk av sosiale medier blant gravide kan føre til sunnere kostholdsvaner. For kvinner som nylig har født, kan slik bruk bidra til spiserestriksjoner og bekymringer om kosthold som følge av kroppslig misnøye.<p> <p>Konklusjon: Studien avdekker kompleksiteten i forholdet mellom kvinners bruk av sosiale medier og deres kroppsbilde, under og etter svangerskapet. Sosiale medier kan ha både positiv og negativ innflytelse på kroppsbildet deres. Et kritisk blikk og støtte fra nærmiljøet reduserer sosiale mediers innflytelse på kroppsbildet til gravide og kvinner som nylig har født.en_US
dc.identifier.citationSarre, Horn, Aune I. Bruk av sosiale medier under og etter svangerskapet er knyttet til utseendefokusert sammenlikning. Sykepleien Forskning. 2024;19(97288)
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2308900
dc.identifier.doi10.4220/Sykepleienf.2024.97288
dc.identifier.issn1890-2936
dc.identifier.issn1891-2710
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/35578
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorsk sykepleierforbunden_US
dc.relation.journalSykepleien Forskning
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleBruk av sosiale medier under og etter svangerskapet er knyttet til utseendefokusert sammenlikningen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)