Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFurulund, Jens-Erik
dc.contributor.authorBjørke, Lars
dc.date.accessioned2024-12-16T14:19:11Z
dc.date.available2024-12-16T14:19:11Z
dc.date.issued2024-09-30
dc.description.abstractForskning viser at kroppsøvingsfaget ikke lykkes med å inkludere alle elever i like stor grad. For å lykkes med inkludering er det derfor nødvendig å utforske nye pedagogiske tilnærminger. Denne studien undersøker hvorvidt samarbeidslæring (SL) som pedagogisk modell kan bidra til å skape et mer inkluderende klassemiljø. Problemstillingen som undersøkes, er: Hvordan erfarer lærer og elever samarbeidslæring som rammeverk for inkluderende praksiser i kroppsøving? Studien er en aksjonsforskningsstudie som strakk seg over seks økter på 120 minutter, i en ungdomsskoleklasse med 20 elever i alderen 15–16 år. For å oppnå en rik forståelse av intervensjonen ble data samlet inn fra flere kilder, inkludert refleksiv dagbok, observasjonsnotater, refleksjonsnotater, elevlogger og undervisningsplaner. Inspirert av en refleksiv tematisk analyse viser vår studie at prinsippene om individuelt ansvar og gjensidig positiv avhengighet var avgjørende i arbeidet med å utvikle inkluderende praksiser i faget. Videre finner vi at spesifikke sosiale mål som følger elevene over tid, og forsterkning av dette gjennom veiledede refleksjoner omkring målene, er sentralt for å skape et mer inkluderende miljø. Selv om studien også viser utfordringer med å skape et inkluderende læringsmiljø, konkluderer vi med at SL kan fremme mer inkluderende praksiser, og bidrar med ny kunnskap om hvordan lærer kan utvikle mer inkluderende praksiser i kroppsøvingsfaget.en_US
dc.identifier.citationFurulund J, Bjørke L. Samarbeidslæring: En egnet tilnærming for mer inkluderende kroppsøving?. Journal for Research in Arts and Sports Education. 2024en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2325288
dc.identifier.doi10.23865/jased.v8.6327
dc.identifier.issn2535-2857
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/35994
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Forskningen_US
dc.relation.journalJournal for Research in Arts and Sports Education
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleSamarbeidslæring: En egnet tilnærming for mer inkluderende kroppsøving?en_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)