dc.contributor.advisor | bjørndal, Cato | |
dc.contributor.author | Pettersen, Vivi-Ann | |
dc.date.accessioned | 2011-09-19T12:49:02Z | |
dc.date.available | 2011-09-19T12:49:02Z | |
dc.date.issued | 2011-05-15 | |
dc.description.abstract | Studien undersøker den kommunale barnevernsarbeideren i sin todelte rolle som kontrollør og hjelper. Undersøkelsen er basert på studier av saksbehandleren i en etablert tradisjonell praksis, og en praksis basert på deltakelse og innflytelse fra klienten. Studien er basert på barnevernsarbeidere i en videreutdanning der egen yrkesutøvelse står i fokus. Den moderne barnevernsarbeideren har krav på seg til å balansere begge rollene i en konfliktfylt og motsetningsfylt hverdag. Min undersøkelse tyder på at bevissthet rundt egen rolle som hjelper kan bidra til å bygge ned maktforholdet, og styrke klientens deltakelse og innflytelse i saksbehandlingen. Samtidig vil barnevernsarbeideren med sin faglige autoritet kunne forvalte barnets beste. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/3613 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_3329 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2011 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3900 | en |
dc.subject | Pedagogikk | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en |
dc.title | Byråkrat eller hjelper? : paternalisme og myndiggjøring i klientrelasjoner i barnevernet | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |