Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStjernstrøm, Else
dc.contributor.authorWalberg, Renate Mari
dc.date.accessioned2011-09-19T12:57:28Z
dc.date.available2011-09-19T12:57:28Z
dc.date.issued2011-05-15
dc.description.abstractMin undersøkelse tok sikte på å utforske hvordan organisasjonene jobber med kompetanseutvikling. Jeg har satt lærende organisasjoner som mål for dem og vurdert dem ut fra kriterier hentet fra teori. Studien har vært komparativ der tre organisasjoner har vært under lupen. Jeg ville se om organisasjonenes ulike mål og ulike innhold gav konsekvenser for hvordan de arbeidet med kompetanseutvikling, både i de store planlagte formene, men også spesielt i hverdagssituasjoner. Kompetanseutvikling må forstås som todelt. På den ene siden handler det om å utvikle kompetansen til den enkelte medarbeider. På den andre siden handler det om å samle og dele kompetanse innad slik at flere nyter godt av den enkeltes kompetanseutvikling (dersom dette foregår adskilt). Det betyr at det på den andre siden må foregå en kompetanseutvikling som samlet sett kommer hele organisasjonen til gode. Mitt viktigste funn er at hva god kompetanseutvikling er, avhenger av den enkelte organisasjons forutsetninger. Det er mennesker som skal utvikles, og det vil derfor både avhenge både av deres motivasjon og interesse for å delta i kompetanseutviklingstiltak, så vel som ledernes kompetanse til å finne måter å organisere utviklingsarbeidet på som både stimulerer og motiverer til kompetanseutvikling. Dette gjelder både for ekstern og intern kompetanseutvikling. Resultatene fra undersøkelsen viser at kompetanseutviklingsarbeid må tilpasses den enkelte organisasjon, da blant annet organisasjonens rammer gir ulike forutsetninger for organiseringen. I tillegg påvirker organisasjonenes innhold og mål tilnærmingen til kompetanseutviklingsarbeidet.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/3614
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_3330
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2011 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900en
dc.subjectPedagogikken
dc.subjectkompetanseutviklingen
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en
dc.titleLæring i lag : en komparativ studie av organsisasjonstyper med ulikt innhold og målen
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)