dc.contributor.advisor | Haugen, Richard | |
dc.contributor.author | Melberg, Linda | |
dc.contributor.author | Hødnebø, Paul Tellef | |
dc.date.accessioned | 2011-09-19T13:21:51Z | |
dc.date.available | 2011-09-19T13:21:51Z | |
dc.date.issued | 2011-05-15 | |
dc.description.abstract | Vi har i denne oppgaven sett på begrepet angst og hva som kjennetegner den sykelige angsten. Ut fra ulike teorer har vi belyst årsaker til at angstlidelser oppstår, og forsøkt å finne frem til hva som regnes som effektiv bahandling av disse. Vi har også gjort rede for forebyggende tiltak, da forebygging og behandling bør sees i en sammenheng. Det virker som om det er bred enighet om at de som har en angstlidelse må eksponeres/utsette seg for det som vedkommende har angst i forhold til. Kognitiv atferdsterapi er en metode som legger vekt på dette, og blir anbefalt i faglitteraturen som en effektiv metode i behandling av angstlidelser. Behandlers kompetanse er også viktig for et godt behandlingsresultat, samt om personen som har angstlidelsen er motivert og i stand til å dra nytte av en slik behandling. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/3618 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_3334 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2011 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en |
dc.title | Hva er effektiv behandling av angstlidelser? | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |