De tre gapene i den tradisjonelle vitenskapsfilosofiens historie: en feministisk kritikk
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/36405Date
2024-12-12Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Author
Dos Santos Duarte, MelinaAbstract
Denne artikkelen systematiserer den feministiske kritikken av den tradisjonelle tilnærmingen til
vitenskapsfilosofiens historie innenfor de tre gapene – kunnskapsgapet, prosedyregapet og virkelighetsgapet.
Kunnskapsgapet viser hvordan mangel på representasjon og inkludering av ulike sosiale grupper har ført til
en intellektuell fattigdom som undergraver vitenskapens evne til å generere relevant kunnskap for mange.
Prosedyregapet avdekker svakheter i vitenskapelige prosedyrer som skal sikre pålitelig vitenskapelig praksis.
Virkelighetsgapet utfordrer oss til å anerkjenne vitenskapens situerte og delvise natur. Formålet med denne
systematiseringen er å bidra til en mer organisk inkludering av feministiske perspektiver i høyere utdanning.
Artikkelen hevder at fokus på den feministiske kritikk i undervisning av vitenskapsfilosofi gir verdifulle
innsikter som kan fremme inkludering i akademia ved å utvide vitenskapens grenser uten å redusere
vitenskapen til en meningsløs innsats hvor alt, og dermed ingenting, er vitenskapelig. Den viser også at
inkludering i vitenskap ikke bare bør forstås som et politisk spørsmål, men like mye som et forskningsetisk og
epistemisk spørsmål.
Publisher
Scandinavian University PressCitation
Dos Santos Duarte. De tre gapene i den tradisjonelle vitenskapsfilosofiens historie: en feministisk kritikk . Norsk Filosofisk tidsskrift. 2024Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2024 The Author(s)