Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLotherington, Ann Therese
dc.contributor.authorLukić, Dragana
dc.date.accessioned2025-03-20T13:00:04Z
dc.date.available2025-03-20T13:00:04Z
dc.date.issued2025-04-03
dc.description.abstractAlzheimer’s disease and other dementias pose significant challenges to Western economies, often viewed through a biomedical lens that neglects gender, racial, and cultural dimensions. This perspective reduces individuals with dementia to patients in need of care, potentially leading to stigmatization. Women are disproportionately affected, both as patients and caregivers. In response, a humanist personhood movement emerged, advocating for recognizing individuals with dementia as more than their disease. Through popular expressions and participatory arts, this movement has fostered advocacy, citizenship, and dementia-friendly communities. However, it inadvertently risks reinforcing fixed stereotypes of dementia. To address these challenges, my thesis employs critical feminist posthumanist frameworks, building on the personhood movement while advancing towards a diffractive methodology of “agential realism” and “praxiography.” This approach explores dementia as enacted through intra-actions of human and nonhuman agencies. The thesis comprises two studies: one engaging with popular expressions of dementia and the other with co-creative arts sessions in a Norwegian care home. The first study analyzes dementia enactments in fictional film adaptations Still Alice and A Song for Martin, and a true magazine story The Last Day, highlighting symbolic gendered violence and the need for multisensorial and artistic interventions. The second study involves co-creative arts sessions with care home residents, staff, and Artful Dementia Research Lab (ADLab) members and assistants, exploring dementia beyond disease. Articles from these studies examine enactments in various intra-actions, culminating in a co-creative exhibition Gleaming Moments. This thesis synthesizes findings from both studies to offer new insights into dementia through artscience practices. It advances critical feminist posthumanist frameworks, revealing the symbolic gendered violence inherent in biomedical and person-centered practices, the significance of human and nonhuman entanglements, and the potential for new understandings of dementia, people living with dementia, and dementia care. These findings contribute to a transdisciplinary engagement with dementia, challenging existing paradigms and fostering innovative approaches to dementia studies and beyond.en_US
dc.description.abstractAlzheimers sykdom og andre demenssykdommer utgjør store utfordringer for vestlige økonomier, ofte sett gjennom en biomedisinsk linse som overser kjønn, rase og kulturelle aspekter. Denne forståelsen reduserer personer med demens til pasienter med behov for omsorg, noe som kan føre til stigmatisering. Kvinner er spesielt berørt, både som pasienter og omsorgspersoner. Som svar har en personsentrert bevegelse oppstått, som fremmer anerkjennelsen av personer med demens som mer enn sin sykdom. Gjennom populære uttrykk og kunstintervensjoner i demensomsorgen, har denne bevegelsen fremmet aktivisme, medborgerskap og utviklingen av demensvennlige samfunn, men risikerer samtidig å forsterke stereotype oppfatninger. For å møte disse utfordringene, anvender jeg kritiske feministiske posthumanistiske rammeverk i avhandlingen min. Den springer ut av den personsentrerte tenkningen, men beveger seg mot en diffraktiv metodologi som inkluderer "agential realism" og "praxiografi." Denne tilnærmingen utforsker demens som noe som blir til gjennom intra-aksjoner mellom menneskelige og ikke-menneskelige aktører. Avhandlingen består av to studier: en som engasjerer seg med populære demensuttrykk, og en annen med samskapende samlinger i et norsk sykehjem. Den første studien analyserer demensfremstillinger i filmene Still Alice og En sång för Martin, samt en sann historie The Last Day, og fremhever behovet for multisensoriske og kunstneriske intervensjoner. Den andre studien involverer samskapende samlinger med beboere, ansatte og medlemmer av Artful Dementia Research Lab (ADLab), og utforsker demens utover sykdom. Artikler fra disse studiene undersøker ulike intra-aksjoner, som kulminerer i en samskapende utstilling Gylne øyeblikk på sykehjemmet. Avhandlingen gir ny innsikt i demens gjennom kunstvitenskapelige praksiser. Den fremmer kritiske feministiske posthumanistiske rammeverk, analyserer fram symbolsk kjønnsbasert vold i biomedisinske og personsentrerte praksiser, og belyser betydningen av menneskelige og ikke-menneskelige sammenfiltringer for hva demens kan bli. Disse funnene bidrar til en tverrfaglig tilnærming til demens, til mennesker som lever med demens, og til demensomsorg, samt fremmer innovative tilnærminger til demensstudier og andre demensrelaterte praksiser.en_US
dc.description.doctoraltypeph.d.en_US
dc.description.popularabstractAbstract (English) Alzheimer’s disease and other dementias have emerged as a major challenge to Western economies. Dementia appears as a set of fatal neurodegenerative brain disease syndromes that people should actively fight following the ideal of successful ageing. This understanding of dementia leads to people with dementia being seen as patients, always deficient, in need of care, and a burden on society, and possibly even treated as legal ‘non-persons’. Hence, suicide as a choice commonly figures in dementia life and fiction. Additionally, the biomedical understandings of dementia largely disregard gendered, racial, ethnic, cultural and social aspects of life. In fact, women make up the majority of those diagnosed, and constitute the majority of both professional and unpaid dementia carers. To contend with such biomedical and often de-humanizing understandings of dementia and care practices, a humanist personhood movement arose. Through engagement with popular expressions of dementia, such as films and fiction, and participatory arts interventions in dementia care, this movement revealed how persons with dementia are much more than their disease. The movement fostered advocacy and citizenship of people living with dementia and empowered their involvement in dementia care and research. Significantly, the movement enabled the growth of cultural, creative and artistic approaches to dementia and dementia care, which generated collective transformations of dementia embodiments and the rise of dementia-friendly communities. However, an unintended effect of these new understandings was that dementia remained a fixed attribute of persons diagnosed with dementia, which could potentially also perpetuate stereotypical understandings of dementia. To meet this challenge, and engage with dementia beyond a human individual brain disease, I employ critical feminist posthumanist frameworks in my thesis. While I build on the contributions of the personhood movement, I also move towards diffractive methodology of “agential realism” (Barad 2007) and “praxiography” (Mol 2002), to demonstrate how dementia might become “enacted” within “intra-actions” of human and nonhuman agencies. In my thesis this means entanglements of human and nonhuman or more-than-human arts materials. I engage with dementia in two different yet overlapping studies. In my first study, I intra-act with popular forms of expressing dementia and in the second study, with “co-creative” arts sessions in a residential care home in Northern Norway where the majority of residents live with some form of dementia (Zeilig et al., 2018). This thesis includes two published articles for each of the studies. While the first two articles generated dementia enactments within popular expressions of Alzheimer’s disease, the last two articles generated dementia enactments within co-creative arts sessions in the care home. In the article “Multiple Ontologies”, I explored enactments in dramatic and musical entanglements by comparing two film adaptations of books: the American drama Still Alice (2014) and the Swedish drama A Song for Martin [En Sång för Martin] (2001). In the article “Fighting Symbolic Violence”, I explored enactments in dramatic and multisensorial entanglements by comparing two stories about women who decided to end their life due to Alzheimer’s disease. The first woman is the fictional professor Alice Howland from Still Alice, while the second is feminist professor Sandy Bem, whose life Robin M. Henig described in The Last Day (2015), a story in The New York Times Magazine. The second study engaged with dementia beyond brain neurodegeneration in multisensorial entanglements in co-creative arts sessions with residents, health care staff, members of the Artful Dementia Research Lab (ADLab), and research assistants during six months in the care home. In the article “Diffracting Dementia”, I explored enactments in an instrument-making session, while in the article “Dementia as a Material” I explored enactments in drawing, felting and chick-making sessions in a group activity room of the care home. This article also partly described a final exhibition Gleaming Moments: Co-creative Arts Sessions [Norwegian: Gylne øyeblik: Samskapende kreative samlinger] that emerged as a co-creative achievement of the ADLab and the care home. This thesis brings together dementia enactments from both studies (popular expressions and co-creative sessions) to provide new knowledge about dementia across artscience practices. Thus, the thesis advances critical feminist posthumanist frameworks to engage with dementia in a transdisciplinary manner. The first finding of my thesis is symbolic gendered violence of humanist biomedical and implicitly person-centred practices that multisensorial and artistic entanglements might need to fight. The second finding is situated dementia enactments that shed light on the importance of human and nonhuman entanglements for what dementia might become. The third finding is the implications that the new dementia enactments might have for generating new understandings of dementia, people living with dementia, dementia care, dementia studies, and beyond. Sammendrag (Norsk) Alzheimers sykdom og andre demensformer framstår som en stor utfordring for vestlige økonomier. Demens beskrives som en samling av fatale nevrodegenerative hjernesykdomssyndromer, som idealet om vellykket aldring anbefaler folk å forebygge. Denne forståelsen av demens fører til at personer med demens blir sett på som pasienter som mangler noe og som stadig mister mer som får stadig mer krevende behov for omsorg, og som derfor er en byrde for samfunnet. Den ytterste konsekvensen er at de blir behandlet som juridiske 'ikke-personer'. Derfor har selvmord som løsning blitt en sentral problematikk både i levd liv med demens og i filmatisk og litterær fiksjon. I tillegg kommer at de biomedisinske forståelsene av demens i stor grad overser kjønnede, rasemessige, etniske, kulturelle og sosiale aspekter ved livet. Det at kvinner utgjør flertallet av de diagnostiserte, og også flertallet av både profesjonelle og ulønnede omsorgspersoner, har liten plass i denne forståelsen av demens. En bevegelse mot en sterkere personsentrert omsorg og personorientert demensforskning utviklet seg i møte med disse biomedisinske og ofte dehumaniserende forståelsene. Gjennom engasjerende fiksjonsfilmer og litterære uttrykk, samt kunstintervensjoner i demensomsorgen, viste denne bevegelsen hvordan personer med demens er mye mer enn deres sykdom. Bevegelsen fremmet aktivisme og medborgerskap for mennesker som lever med demens og styrket deres involvering i demensomsorg og forskning. Bevegelsen la grunnlaget for vekst i kulturelle, kreative og kunstneriske tilnærminger til demens og demensomsorg, som igjen genererte mer kollektive bilder av livet med demens, samt utvikling av politikk for demensvennlige samfunn. En utilsiktet effekt av disse nye forståelsene var imidlertidat demens forble en fast egenskap ved personer med en demensdiagnose, som dermed kunne forsterke heller enn å svekke stereotypiske og stigmatiserende forståelser av demens. For å møte denne utfordringen, tar jeg i avhandlingen i bruk kritiske feministiske, posthumanistiske rammeverk som har muliggjort et engasjement for demens som går utover en forståelse av sykdommen som en menneskelig individuell hjernesykdom. Jeg tar utgangspunkt i personsentrert demensforskning og beveger meg mot diffraktiv metodologi, definert som "agential realism" (Barad 2007) og "praxiografi" (Mol 2002), for å demonstrere hvordan demens, gjennom sammenfiltringer/intra-aksjoner mellom menneskelige og ikke-menneskelige aktører, kan bli til som noe annet enn en individuell hjernesykdom. I avhandlingen betyr dette sammenfiltringer av menneskelige aktører og ikke-, eller mer-enn-menneskelige kunstmaterialer. Jeg engasjerer meg med demens i to forskjellige, men overlappende studier. I min første studie intra-agerer jeg med populære demensuttrykk, i den andre med samskapende, kreative samlinger i et sykehjem i Nord-Norge der flertallet av beboerne lever med en form for demens. Avhandlingen består av to publiserte artikler fra hver studie. I artikkelen "Multiple Ontologies" utforsket jeg demens i dramatiske og musikalske sammenfiltringer ved å sammenligne to filmadapsjoner av bøker: det amerikanske dramaet Still Alice (2014) og det svenske dramaet En sång för Martin (2001). I artikkelen "Fighting Symbolic Violence" utforsket jeg demens i dramatiske og multisensoriske sammenfiltringer ved å sammenligne to historier om kvinner som bestemte seg for å avslutte livet på grunn av Alzheimers sykdom. Den første kvinnen er den fiktive professoren Alice Howland fra filmen Still Alice, mens den andre er feministprofessoren Sandy Bem, hvis liv Robin M. Henig beskrev i The Last Day (2015), en historie i The New York Times Magazine. I den andre studien engasjerte jeg meg med demens i multisensoriske sammenfiltringer i kreative, samskapende samlinger med beboere, helsepersonell, medlemmer av Artful Dementia Research Lab (ADLab), og forskningsassistenter. Det samskapende arbeidet løp over en seksmåneders periode i sykehjemmet. I artikkelen "Diffracting Dementia" utforsket jeg demens i en instrumentlagingssesjon, mens i artikkelen "Dementia as a Material" utforsket jeg demens i tegning-, toving- og kyllinglagingssesjoner i et gruppeaktivitetsrom i sykehjemmet. Denne artikkelen beskrev også delvis en avsluttende utstilling Gylne øyeblikk: Samskapende kreative samlinger som fremkom som en samskapende samling av ADLab og sykehjemmet. Avhandlingen diskuterer demensforståelser slik de kommer til uttrykk gjennom begge studiene (populære uttrykk og samskapende samlinger) for å gi ny kunnskap om demens på tvers av kunstvitenskapelige praksiser. Således fremmer avhandlingen kritiske feministiske, posthumanistiske rammeverk for å engasjere seg med demens på en tverrfaglig måte. Det første funnet i avhandlingen er symbolsk kjønnet vold som springer ut av humanistisk biomedisinske og implisitt person-sentrerte praksiser som de multisensoriske og kunstneriske sammenfiltringer kan bidra til å bekjempe. Det andre funnet er situerte demensuttrykk som kaster lys over betydningen av menneskelige og ikke-menneskelige sammenfiltringer for hva demens kan bli. Det tredje funnet er implikasjonene som de nye demensuttrykkene kan ha for å generere nye forståelser av demens, mennesker som lever med demens, demensomsorg, og demensstudier, som dermed også kan få betydning for den generelle oppfatningen av demens i samfunnet.en_US
dc.description.sponsorshipCentre for Women’s and Gender Research (SKK), Faculty of Humanities, Social Sciences and Education, The Arctic University of Norway, UiT The exhibition Gleaming Moments was financially supported by the leadership of the care homeen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/36739
dc.language.isoengen_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.relation.haspart<p>Paper 1: Lukić, D. (2019). Multiple ontologies of Alzheimer’s disease in Still Alice and A Song for Martin: A feminist visual studies of technoscience perspective. <i>European Journal of Women's Studies, 26</i>(4), 375-389. Also available at <a href=https://doi.org/10.1177/1350506819831718>https://doi.org/10.1177/1350506819831718</a>. Accepted manuscript version available in Munin at <a href=https://munin.uit.no/handle/10037/16230>https://munin.uit.no/handle/10037/16230</a>. <p>Paper 2: Lukić, D. & Lotherington, A.T. (2019). Fighting symbolic violence through artistic encounters: Searching for feminist answers to the question of life and death with dementia. In: Confortini, C.C & Vaittinen, T. (Eds.), <i>Gender, Global Health, and Violence: Feminist Perspectives on Peace and Disease</i>. Rowman & Littlefield. (Accepted manuscript version). Also available in Munin at <a href=https://munin.uit.no/handle/10037/16911>https://munin.uit.no/handle/10037/16911</a>. <p>Paper 3: Lukić, D. & Mittner, L. (2023). Diffracting Dementia: Co-Creative Experiments with Agential Realism and Multisensoriality in a Residential Care Home in Norway. In: Just, E., Udén, M., Weetzel, V. & Åsberg, C. (Eds.), <i>Voices from Gender Studies: Negotiating the terms of academic production, epistemology, and the logics and contents of identity</i> (pp 121-140). Routledge. (Accepted manuscript version). Published version available at <a href=https://doi.org/10.4324/9781003358794-14>https://doi.org/10.4324/9781003358794-14</a>. Accepted manuscript version also available in Munin at <a href=https://munin.uit.no/handle/10037/33389>https://munin.uit.no/handle/10037/33389</a>. <p>Paper 4: Lukić, D. (2023). Dementia as a material for co-creative artmaking: Towards Feminist Posthumanist Caring. <i>Journal of Aging Studies, 67</i>, 101169. Also available in Munin at <a href=https://munin.uit.no/handle/10037/31894>https://munin.uit.no/handle/10037/31894</a>.en_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.subjectAlzheimer’s disease, dementia, critical feminist posthumanist frameworks, diffractive methodology agential realism, praxiography, fictional film adaptations, magazine story, popular expressions on dementia, co-creative arts sessionsen_US
dc.titleFeminist posthumanist engagements with Alzheimer’s disease and other dementias in popular expressions and co-creative arts sessionsen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.typeDoktorgradsavhandlingen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)