Tidsbruk i publikumsavdelinger på norske sykehusapotek – en tids- og bevegelsesstudie
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/36807Dato
2024-01-23Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Forfatter
Lehnbom, Elin C.; Rakicevic, Aleksander; Skjold, frode; Svendsen, Kristian; Björnsdottir, Ingunn; Andersson, Yvonne Gerd; Elenjord, RenateSammendrag
Materiale og metode - Apotekpersonell ble observert av ekstern observatør i en tids- og bevegelsesstudie. Informasjon om hvilken arbeidsoppgave, hvor og hvem disse oppgavene ble utført med ble registrert med tidsmålingsverktøyet WOMBAT (Work Observation Method By Activity Timing). Resultatene ble analysert deskriptivt.
Resultater - 12 farmasøyter og ti apotekteknikere ble observert i 228 timer. Farmasøyter brukte mesteparten av tiden på å ekspedere legemidler (28,7 %) multitasket mest under rådgivning til kunder ved reseptekspedering (43,3 ganger per time), og ble avbrutt hyppigst ved resepthåndtering (2,2 ganger per time).
Apotekteknikere brukte også mest tid på reseptekspedering (27,1 %), multitasket mest når de ga informasjon til kunder (71,2 ganger per time) og ble avbrutt hyppigst ved varehåndtering/logistikk (2,2 ganger per time). Farmasøyter og apotekteknikere brukte nesten 50 % av tiden sammen med kunder, men ga bare veiledning i respektive 13,2 % og 12,0 % av tiden.
Konklusjon - En stor del av tiden brukes i kundekontakt, men relativt lite tid brukes på veiledning. For å sikre trygg legemiddelbruk og tilby flere helsetjenester i norske apotek bør personalsammensetningen og oppgavefordelingen gjennomgås.