ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen. Delrapport 1

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/36905
Thumbnail
Åpne
article.pdf (1.941Mb)
(PDF)
Dato
2021
Type
Research report
Forskningsrapport

Forfatter
Aas, Marit; Andersen, Fred Carlo; Vennebo, Kirsten Foshaug; Dehlin, Erlend
Sammendrag
Denne kunnskapsoversikten er gjennomført som et svar på delprosjekt 1 innenfor forskningsprosjektet «Forskning på den nasjonale rektorutdanningen 2020–2024», et forskningsprosjekt på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, der hensikten er å skaffe økt kunnskap om den nasjonale rektorutdanningen. Arbeidet med kunnskapsoversikten har vært å besvare følgende to forskningsspørsmål: Hva kjennetegner ledelse i utvikling av skoler? Hva kjennetegner skolelederprogrammer som fremmer ledelse av skoleutvikling? I et utvalg skoleledelsesjournaler ble det søkt etter fagfellevurderte artikler publisert i årene 2010–2020. Søkene ga 2628 treff for ledelse av skoleutvikling og 543 treff for skolelederprogram. I tillegg er det gjort et håndsøk som ga 30 treff i tre nordiske journaler som har egne spesialnumre om skoleledelse. Etter en grundig kvalitets- og relevansvurdering ble henholdsvis 45 artikler om kjennetegn ved ledelse i utvikling av skoler og 44 artikler om kjennetegn ved skolelederprogrammer som fremmer ledelse av skoleutvikling, lest i fulltekst. Studiene er gjennomført i 16 land.
Forlag
OsloMet - Storbyuniversitetet
Sitering
Aas M, Andersen FC, Vennebo KFV, Dehlin E. Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen. Delrapport 1. OsloMet - storbyuniversitetet; 2021. 83 p.
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk) [663]
Copyright 2021 OsloMet - Storbyuniversitetet

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring