Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen. Delrapport 1
Sammendrag
Denne kunnskapsoversikten er gjennomført som et svar på delprosjekt 1 innenfor forskningsprosjektet «Forskning på den nasjonale rektorutdanningen 2020–2024», et forskningsprosjekt på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, der hensikten er å skaffe økt kunnskap om den nasjonale rektorutdanningen. Arbeidet med kunnskapsoversikten har vært å besvare følgende to forskningsspørsmål: Hva kjennetegner ledelse i utvikling av skoler? Hva kjennetegner skolelederprogrammer som fremmer ledelse av skoleutvikling? I et utvalg skoleledelsesjournaler ble det søkt etter fagfellevurderte artikler publisert i årene 2010–2020. Søkene ga 2628 treff for ledelse av skoleutvikling og 543 treff for skolelederprogram. I tillegg er det gjort et håndsøk som ga 30 treff i tre nordiske journaler som har egne spesialnumre om skoleledelse. Etter en grundig kvalitets- og relevansvurdering ble henholdsvis 45 artikler om kjennetegn ved ledelse i utvikling av skoler og 44 artikler om kjennetegn ved skolelederprogrammer som fremmer ledelse av skoleutvikling, lest i fulltekst. Studiene er gjennomført i 16 land.
Forlag
OsloMet - StorbyuniversitetetSitering
Aas M, Andersen FC, Vennebo KFV, Dehlin E. Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen. Delrapport 1. OsloMet - storbyuniversitetet; 2021. 83 p.Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 OsloMet - Storbyuniversitetet