dc.contributor.advisor | Furu, Eli Moksnes | |
dc.contributor.author | Jakhelln, Rachel | |
dc.date.accessioned | 2011-11-25T09:59:14Z | |
dc.date.available | 2011-11-25T09:59:14Z | |
dc.date.issued | 2011-12-08 | |
dc.description.abstract | Målet med avhandlingen har vært å bidra til ny kunnskap om nyutdannede læreres læring i kollegial samhandling og organisert veiledning tidlig i karrieren i videregående skole. Det har også vært et mål og utforske hva som må til for at kollegasamhandling og veiledning kan bidra til bedre vilkår for den nyutdannedes profesjonslæring og utvikling av læreridentitet. I skolen pågår minst to parallelle læringsprosesser, elevenes læring og lærernes læring. I avhandlingen er fokuset lærernes egen læring. Lærerutdanningen er ikke et endepunkt, men et utgangspunkt for videre læring og utvikling i yrket.
Avhandlingen bygger på en empirisk undersøkelse av veiledningsarbeid med 12 nyutdannede lærere på to videregående skoler hvor alle deltok i veiledningsgrupper med andre nyutdannede, en intern og en ekstern veileder. Den består av to deler: en sammenstilling og tre artikler som representerer arbeidets empiriske grunnlag. Lærerarbeidet er et relasjonsarbeid og emosjoner har en viktig plass i lærerens samhandling med elever og kolleger. Hvilke emosjoner som kommer opp i møtet med yrket og hva dette betyr for de nyutdannedes læring står sentralt i de to første artiklene. I den tredje artikkelen jeg ser på vilkår, muligheter og begrensninger relatert til gruppeveiledning.
Manglende dialoger og asymmetri mellom ny og erfaren lærer utfordrer utviklingen av en stabil og trygg, men samtidig fleksibel, læreridentitet. Avhandlingen viser betydningen av å ivareta læringspotensialet som ligger i emosjonene, ikke bare som drivkraft i læringsprosesser, men for å kunne sortere i hva som har betydning i yrkesutøvelsen. Med økt systematikk og omtanke i mottaket av nye lærere, og vektlegging av dialoger som bidrar til både den nye og kollegiets læring, vil lærernes felles kunnskapsbase kunne utvikles og relasjonskvaliteten styrkes. Avhandlingen viser også at veiledning ikke er tilstrekkelig om målet er å sikre nye læreres læring og utvikling. Den uformelle læringen på arbeidsplassen må gis større oppmerksomhet. | en |
dc.description.doctoraltype | ph.d. | en |
dc.description.popularabstract | Målet med avhandlingen har vært å bidra til ny kunnskap om nyutdannede læreres læring i kollegasamhandling og veiledning tidlig i karrieren. Det har også vært et mål og utforske hva som må til for at kollegasamhandling og veiledning kan bedre vilkårene for den nyutdannedes profesjonsutvikling. Hvilken rolle emosjonene spiller i lærerens arbeid og læring gis fokus.
Avhandlingen bygger på en empirisk undersøkelse av veiledningsarbeid med 12 nyutdannede lærere på to videregående skoler hvor alle deltok i veiledningsgrupper med andre nyutdannede, en intern og en ekstern veileder. Manglende dialoger og asymmetri mellom ny og erfaren lærer i kollegiet utfordrer utviklingen av læreridentitet. Avhandlingen viser betydningen av å ivareta læringspotensialet som ligger i emosjonene, som drivkraft i læringsprosesser og for å sortere i hva som har betydning i arbeidet. Avhandlingen viser også at veiledning ikke er tilstrekkelig alene. Den uformelle læringen må gis større oppmerksomhet. | en |
dc.description | Papers 2 and 3 of the thesis are not available in Munin: <br/>2. Jakhelln, R.: 'Early career teachers' emotional experiences and development – a
Norwegian case study', Professional Development in Education (2011) 37(2), 275-290. Available at <a href=http://dx.doi.org/10.1080/19415257.2010.517399>http://dx.doi.org/10.1080/19415257.2010.517399</a> <br/>3. Jakhelln, R.: 'Å prøve ut sin stemme – gruppeveiledning med nyutdannede lærere i videregående skole' (accepted paper in FoU praksis) | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/3690 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_3404 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2011 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en |
dc.subject | Nyutdannet lærer | en |
dc.subject | Profesjonslæring | en |
dc.subject | Emosjoner og læring | en |
dc.title | Alene - sammen. Nyutdannede læreres profesjonslæring i veiledning og kollegial samhandling | en |
dc.type | Doctoral thesis | en |
dc.type | Doktorgradsavhandling | en |