ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Effekten av utforskende undervisning

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/36947
Thumbnail
Åpne
article.pdf (229.4Kb)
Akseptert manusversjon (PDF)
Dato
2024
Type
Chapter
Bokkapittel

Forfatter
Haavold, Per Øystein; Roksvold, Jan Nyquist
Sammendrag
Utforskende undervisning har fått en sentral plass læreplaner de siste årene. En viktig årsak til det er at utforskende undervisning skal kunne motvirke barn og unges stadig fallende interesse, motivasjon og læring i realfag (Rocard et al., 2007; Artigue & Blomhøj, 2013). I tillegg har det blitt påstått at utforsking kan dermed bidra til både verdiskapning på samfunnsnivå og livsmestring på individnivå (NOU 2015: 8, s. 31). Det er ikke rart at politikere, utdanningsbyråkrater og forskere argumenterer for mer utforsking i skolen, men hva sier egentlig forskningen om effekten av utforskende undervisning? I dette kapitlet skal vi forsøke å svare på dette spørsmålet ved å benytte oss av det som gjerne kalles for narrativ litteraturstudie (Collins & Fauser, 2005). Men før vi kommer så langt, skal vi se litt nærmere på noen viktige forutsetninger for denne litteraturgjennomgangen.
Forlag
Universitetsforlaget
Sitering
Haavold, Roksvold: Effekten av utforskende undervisning. In: Haavold. Utforskende undervisning i matematikk, 2024. Universitetsforlaget p. 55-70
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk) [663]
Copyright 2024 The Author(s)

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring