ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Effekten av utforskende undervisning

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/36947
Thumbnail
View/Open
article.pdf (229.4Kb)
Accepted manuscript version (PDF)
Date
2024
Type
Chapter
Bokkapittel

Author
Haavold, Per Øystein; Roksvold, Jan Nyquist
Abstract
Utforskende undervisning har fått en sentral plass læreplaner de siste årene. En viktig årsak til det er at utforskende undervisning skal kunne motvirke barn og unges stadig fallende interesse, motivasjon og læring i realfag (Rocard et al., 2007; Artigue & Blomhøj, 2013). I tillegg har det blitt påstått at utforsking kan dermed bidra til både verdiskapning på samfunnsnivå og livsmestring på individnivå (NOU 2015: 8, s. 31). Det er ikke rart at politikere, utdanningsbyråkrater og forskere argumenterer for mer utforsking i skolen, men hva sier egentlig forskningen om effekten av utforskende undervisning? I dette kapitlet skal vi forsøke å svare på dette spørsmålet ved å benytte oss av det som gjerne kalles for narrativ litteraturstudie (Collins & Fauser, 2005). Men før vi kommer så langt, skal vi se litt nærmere på noen viktige forutsetninger for denne litteraturgjennomgangen.
Publisher
Universitetsforlaget
Citation
Haavold, Roksvold: Effekten av utforskende undervisning. In: Haavold. Utforskende undervisning i matematikk, 2024. Universitetsforlaget p. 55-70
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk) [663]
Copyright 2024 The Author(s)

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)