Effekten av utforskende undervisning
Sammendrag
Utforskende undervisning har fått en sentral plass læreplaner de siste årene. En viktig årsak til det er at utforskende undervisning skal kunne motvirke barn og unges stadig fallende interesse, motivasjon og læring i realfag (Rocard et al., 2007; Artigue & Blomhøj, 2013). I tillegg har det blitt påstått at utforsking kan dermed bidra til både verdiskapning på samfunnsnivå og livsmestring på individnivå (NOU 2015: 8, s. 31). Det er ikke rart at politikere, utdanningsbyråkrater og forskere argumenterer for mer utforsking i skolen, men hva sier egentlig forskningen om effekten av utforskende undervisning? I dette kapitlet skal vi forsøke å svare på dette spørsmålet ved å benytte oss av det som gjerne kalles for narrativ litteraturstudie (Collins & Fauser, 2005). Men før vi kommer så langt, skal vi se litt nærmere på noen viktige forutsetninger for denne litteraturgjennomgangen.
Forlag
UniversitetsforlagetSitering
Haavold, Roksvold: Effekten av utforskende undervisning. In: Haavold. Utforskende undervisning i matematikk, 2024. Universitetsforlaget p. 55-70Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)